مجتمع فرهنگی و المان شهری آمادای همدانمعمار: حسن سلطانپور
موقعیت: همدان، ایران
تاریخ: 1397
مساحت: 3000 مترمربع
وضعیت: طرح پیشنهادی مسابقه / رتبه نخست
کارفرما: شهرداری همدان
تیم پروژه: مهدی رسولی، فریبا گودرزی
پیش از تغییرات عمده کالبدی در ساختار شهری همدان، توسط کارل فریش (قبل از سال 1310)، بازار به عنوان استخوانبندی عمده شهر، و 52 محله در اطراف آن، ساختار فضایی شهر را شکل میدادند. ولی در دوره بعدی (از سال 1310 تا 1332)، در پی تغییر ساختار شهر و شکلگیری شهرسازی مدرن، با ساخت یک میدان مرکزی در کنار مرکز شهر سابق و شش محور منشعب از آن، ساختار استخوانبندی شهر دستخوش تغییرات عمده فضایی شد، به گونهای که با وجود معایب آن و از همگسیختگی کالبد تاریخی شهر، یک تصویر ذهنی جدید و نوع شناخت متفاوتی از شهر به وجود آمد.
Courtesy of Hasan Soltanpour
همانطور که میدانیم، از منظر شهری و بهخصوص شناختشناسی شهر، شهر تلفیقی از عناصر قوی (نشانهها) و عناصر خنثی است. شهر همدان (بعد از سال 1332) را نیز میتوان با چند نشانه قوی، متشکل از یک میدان مرکزی (هسته شهر) و شش بازوی حاشیه آن تجسم کرد که محلهها در میان آنها گسترش یافتهاند. ولی آنچه این شناخت را کامل میکند، جانمایی گونهای از نشانههای شهری قدرتمند در امتداد هر یک از این محورهای شهری است که برخی از این نشانهها، بناهای ارزشمند شهری (نشانههای مصنوع) و برخی از آنها، تپهها و عوارض جغرافیایی شهر (نشانههای طبیعی) هستند.
Courtesy of Hasan Soltanpour
آرامگاه ابوعلی سینا در محور جنوبی، به عنوان وزنه فرهنگی، و امامزاده عبدالله در محور شمالغربی، به عنوان وزنه مذهبی، در جایگاه نشانههای مصنوع شهر همدان قرار دارند و تپه هگمتانه در محور شمالی، به عنوان وزنه تاریخی، تپه عباسآباد در محور جنوبغربی، به عنوان وزنه تفرجی، و تپه مصلی به صورت غیرمستقیم از محور شمالشرقی، به عنوان نشانههای طبیعی در ساختار محورهای شهر همدان عمل میکنند. در آینده نیز، تپه حاجعنایت در محور جنوبشرقی، در نقش یک اندام طبیعی شهری و ششمین جاذب کشاننده تراکم به این نقطه شهر، به عنوان کاملکننده پیکربندی شهر همدان عمل خواهد کرد.
Courtesy of Hasan Soltanpour
تپه حاجعنایت، محل احداث مجتمع فرهنگی و المان شهری آمادای، تپهای در یک محله نسبتا پایین شهر است که در طول سالها بدون توجه باقی مانده بود تا اینکه از سال 1382، ساختار مورفولوژیک تپه با ساخت رصدخانه ابنصلاح به مساحت حدود 800 مترمربع بر ارتفاع آن، و خاکبرداری و ایجاد فضای مسطح مرکزی، دستخوش مداخلاتی شده که سبب شده است تپه ماهیت و شاکله اولیه خود را به عنوان یک نشانه در ساختار فضایی شهر، و از طرفی، به عنوان یک میراث شهری از دست بدهد. با توجه به این موضوع، به این تصویر ذهنی میرسیم که خود تپه در جایگاه یک میراث و یک نشانه شهری است و حفظ ماهیت طبیعی تپه، وظیفه اصلی در حفظ یک میراث شهری برای آیندگان خواهد بود و دخل و تصرف از طریق ساختوساز و محوطهسازی روی تپه، اولویت دوم را در استخوانبندی شهر خواهد داشت. در نتیجه، احیاء و بازآفرینی ماهیت اصلی تپه (به شکل قبل از سال 1382)، به عنوان مولفه اصلی در برخورد با پروژه بوده است.
Amadai Cultural Center
Architect: Hasan Soltanpour
Location: Hamedan, Iran
Date: 2019
Area: 3,000 sqm
Status: Competition Proposal / 1st Place
Client: Hamedan Municipality
Project Team: Mehdi Rasouli, Fariba Goodarzi
اهمیت مبلمان در خانه مامبلمان یک خانه مانند گوشت و سیب زمینی یک وعده غذایی است. مبلمان ما بیشترین فضای را اشغال می کند و به زندگی شما کمک می کند تا در خانه ، خود احساس راحتی کند. هنگام انتخاب مبلمان برای اتاق نشیمن و ناهار خوری خود ، انتخاب قطعات بی موقع و کاربردی متناسب... ادامه مطلب |
خانه دلچه ویتا
معمار: حسن سلطانپور، مهدی رسولی، فریبا گودرزی
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: 1396
مساحت: 200 مترمربع
وضعیت: طرح پیشنهادی مسابقه / رتبه سوم
کارفرما: شرکت دلچه ویتا
وقتی متنی را مطالعه میکنیم، قطعا برداشت مشخصی از آن متن خواهیم داشت، ولی اگر به صورت جداگانه، به کلمات همان متن نگاهی بیاندازیم، معنایی جدا از هم و به دور از معنای کل جمله، درک خواهیم کرد. ساختمانها نیز در درون شهر، مانند چیدمان این کلمات در درون جملهاند؛ وقتی از کوچهها و خیابانها به تکتک بناها نگاه میاندازیم، شبیه آن است که به کلمات یک جمله، به صورت جداگانه نگاه میکنیم و گاه امکان برداشت معنای کامل جمله (در اینجا شهری که در آن زندگی میکنیم) را نخواهیم داشت و احتمالا روابط میان کلمات را به سختی حس خواهیم کرد.
Courtesy of Hasan Soltanpour, Mehdi Rasouli, Fariba Goodarzi
به تصاویر بالا نگاه کنید؛ خواهیم دید که ساختمانها (ابژهها) در سطح شهر ثابتاند و در واقع، در تمام تصاویر، ابژهها همان اشیاء موجود در تصاویر دیگرند و فقط موقعیت سوژهها هستند که تغییر کردهاند و برداشت سوژه از یک شیء در تصویر (1)، با برداشت از همان شیء در تصویر (3) کاملا متفاوت است؛ یعنی یک انسان و یک کلاغ پروازکنان در آسمان شهر، تصاویر ذهنی مختلفی از ماهیت و روابط میان اشیاء درک خواهند کرد. در نتیجه خواهیم دید که همیشه تغییر در ساختار ابژهها، سبب تغییر شناخت ما از آن شیء نخواهد شد، بلکه تنها با تغییر موقعیت سوژهها، میتوانیم همان میزان تفاوت را در شکلگیری تصویر ذهنی متفاوت داشته باشیم.
Courtesy of Hasan Soltanpour, Mehdi Rasouli, Fariba Goodarzi
در برخورد با موضوع طراحی داخلی، معمولا انسانها در مرکز فضا و در موقعیتی ثابت نسبت به جدارههای بنا قرار میگیرند، همانطور که در شهرها، انسانها در میان کوچهها و خیابانهای مابین آن حضور دارند و کمتر فرصت درک کلیات شهر و روابط بناهای موجود در آن را، همچون یک کلاغ، خواهند داشت. میخواهیم بدانیم آیا فرصتی که با تغییر سوژه نسبت به ابژه، در تصاویر بالا به وجود آمده است، میتواند در طراحی داخلی ساختمان به عنوان یک کلیت کوچکمقیاس نیز به دست آید؟ با این تفاوت که یکبار کلمات درون یک جمله، جای خود را به ساختمانهای درون شهر دادهاند و اکنون اتاقهای درون یک ساختمان، جایگزین این موضوع خواهند شد.
Dolce Vita House
Architect: Hasan Soltanpour, Mehdi Rasouli, Fariba Goodarzi
Location: Tehran, Iran
Date: 2017
Area: 200 sqm
Status: Competition Proposal / 3rd Place
Client: Dolce Vita Co.
When reading a context, we will definitely get certain concept from it, but If we take a look at the words of the same text individually, we will understand the meaning apart from the meaning of the whole sentence. Buildings inside the city are like the arrangement of these words within the sentence; In the streets and alleys, when we look at the buildings one by one, is like a time we look at the words separately in a sentence and sometimes is impossible to understand whole concept of the sentence (here, means the city we live) and presumably, we hardly feel connection between words.
Look at the pictures; We will see buildings (objects) are fixed in the city and indeed, in all the pictures, objects are the same objects in other pictures and just the position of the subjects have been changed and the subject’s perception of objects in picture (1) with perception of the same object in picture (3) is completely different; A man and a flying crow in the sky, will understand the various mental images of the nature and relationship between objects. As a result, we will see that always changing the structure of objects does not change our understanding of that object, but only by changing the position of the subjects, we can have the same difference in the formation of a different mental image.
When dealing with the subject of interior design, humans are usually placed in the center of space and in a fixed position relative to the walls of the building; As in cities, people are among the alleys and streets between them, and they have less opportunity to understand the generalities of the city and the relations of the buildings in it as a whole, like a crow. We want to know if the opportunity created by changing the subject to the object, in the above illustrations, can be obtained in the interior design of the building as a small scale generalization? With the difference that once, words within a sentence have been replaced by buildings within the city, and now, the rooms will be replaced within a building.
بزرگترین اشتباه هنگام خرید فرشخرید فرش کاری نیست که اغلب مردم انجام می دهند. در حقیقت ، برخی ممکن است در طول زندگی فقط چند بار اقدام به خرید فرش کنند. به همین دلیل ، مصرف کنندگان از روند خرید فرش سردرگم می شوند و در پایان با فرشی روبرو شوند که متناسب با نیاز آنها نباشد. ادامه مطلب |
ایستگاه میدان ساعت متروی تبریزمعمار: حسن سلطانپور
موقعیت: تبریز، ایران
تاریخ: 1395
مساحت: 15،000 مترمربع
وضعیت: طرح پیشنهادی مسابقه / رتبه اول
کارفرما: سازمان قطار شهری تبریز و حومه
تیم طراحی: مهدی رسولی، فریبا گودرزی
میدان ساعت به عنوان یک میدان تاریخی و فرهنگی، در شهر تبریز ثبت شده است. با بررسی سرگذشت میدان، خواهیم دید که ساختار و یکپارچگی آن در طول زمان خدشهدار شده، به گونهای که در یک دوره زمانی، مجسمه باقرخان از وسط میدان حذف و در دورهای دیگر، ساختمان نسبتا تاریخی دوران پهلوی که در طول زمان، بخشی از هویت میدان را تشکیل داده بودهاند، از استخوانبندی میدان حذف شدهاند. تغییر یکباره این نوستالژیها، موجبات بحران هویتی در شهر و ناکارآمدی بافتهای تاریخی را فراهم خواهد کرد، چرا که میزان ادراک انسان از محیط، بستگی به حافظه تاریخی وی از آن محیط دارد و اگر آن محیط را حذف و یا تقلیل دهیم، این حافظه دچار اختلال میشود و احساس بیگانگی را در فضا ایجاد میکند.
Courtesy of Hasan Soltanpour
ما میخواهیم با بازسازی کلیت یک چیز به جای اجزای آن، در راستای تداعی و حفظ گشتالت و یکپارچگی محیطی، به بازگرداندن حس مکان و احیای خاطرات مشترک جمعی کمک کنیم. برای این امر، بخشی از عناصر کلیدی در هویتبخشی میدان را، با در نظرگرفتن شرایط جدید سایت که در زیر به دو مورد آن اشاره شده است، به آن باز میگردانیم.
Courtesy of Hasan Soltanpour
1. آمار نشان میدهد که رشد بناهای ساختهشده در شهر تبریز، در سالهای اخیر، از رشد جمعیت آن بیشتر بوده و این امر موجب کاهش فضاهای سبز در شهر معروف به باغشهر تبریز شده است. در نتیجه، ترجیح میدهیم حال که بنای موجود در میدان حذف شده است، به جای آن، تا جایی که امکان دارد و البته با حفظ عناصر لازم در حفظ گشتالت محیطی میدان، فضای سبز را جایگزین کمبودهای شهر کنیم. در نتیجه، فضای شهری به درون جدارهها رسوخ خواهد کرد و حاشیه میدان را به دو حیاط مرکزی میان ساختمان خواهد دوخت.
Courtesy of Hassan Soltanpour
2. ساختمان شهرداری در حاشیه سایت، در حال مرمت بوده و قرار است به مرکز رویدادهای اجتماعی، فرهنگی و تالار شهر تغییر کاربری دهد. در حال حاضر، این مجموعه یک حیاط پشت به میدان دارد که در آینده میتوان از فضای خالی به دست آمده در سایت مترو، به عنوان حیاط دوم مجموعه تالار شهر، ولی رو به خیابان و میدان ساعت بهره برد و از آن به عنوان مکانی برای نمایشها و پرفورمنسهای خیابانی استفاده کرد. این فضای جدید شهری میتواند به رونق مجموعه تالار شهر و شهرداری در آینده کمک کند.
Tabriz No. 11 Metro Station
Architect: Hassan Soltanpour
Location: Tabriz, Iran
Date: 2016
Area: 15,000 sqm
Status: Competition Proposal / 1st Place
Client: Tabriz Urban Railway Organization
Design Team: Mehdi Rasouli, Fariba Goodarzi
Sa’at square has been recorded as a historical as well as cultural square in Tabriz. We will see by examining the history of the tower that its structure and integrity have been marred over time. For instance, Bagher Khan statue in the middle of the square was removed in one period and in another, Pahlavi relatively historic building, which had formed a part of the identity of the square, was eliminated. The sudden changes to such nostalgia have caused an identity crisis in the city and resulted in the inefficiency of its historical context. In order to address this issue, we have to bear in mind that one’s understanding of their surroundings depends largely on their historical memory of that given place. If that place is removed or changed, the memory will be impaired and a sense of alienation in the environment can be produced.
Rather than rebuilding its components, we ought to recreate the thing as a whole, in order to evoke and maintain the environmental integrity and Gestalt; so that, we would be able to restore the sense of place and shared collective memories. In so doing, parts of the key elements of the identity of the square need to be restored.
1. The statistics show that the growth of construction in Tabriz has been more than that of its population, in recent years. This has resulted in the decline of green spaces in the city which was once known as the Garden City. Therefore, it is more preferable to replace as much as possible the destroyed building with a green space to compensate this lack of green spaces in the city (although maintaining the necessary elements to protect the environmental Gestalt of the square). As a result, the urban areas will penetrate into the walls and connect the edges of the square with the two central courtyards in the middle of the building.
2. The municipal building is being refurbished and is set to become the center of social and cultural events and will be used as the city hall. At the moment, this complex has a yard against the square. The present subway construction site that will be empty in the future, can be used as the second courtyard of the city hall facing the street and Sa’at Tower, being used as a place for shows and street performances. This new urban space can contribute to the future prosperity of the municipal city hall.
5 نکته در خرید برای انتخاب فرشفرش یکی از ارزان ترین گزینه های پوشش کف است که به طور معمول با قیمت بسیار کمتری از چوب تخته سنگ یا سنگ طبیعی به فروش می رسد. با این حال ، شکی نیست که هنوز هم هزینه قابل توجهی برای بیشتر صاحبان خانه (و اجاره گر ، اگر صاحبخانه شما هزینه ای را پوشش ندهد) ، وجود دارد. راه هایی برای پایین آمدن هزینه وجود دارد و در عین حال اطمینان حاصل می کنید که فرشی را انتخاب می کنید که متناسب با نیاز شما باشد. ادامه مطلب |
PROJECTS
آپارتمان مسکونی آواندادمعمار: حسن سلطانپور
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: 1393
وضعیت: طرح پیشنهادی مسابقه / رتبه دوم
کارفرما: شرکت آوانداد
در هر یک از فضاهای ارائهشده، ابتدا ساختار موضوع از نقطهنظر ارائه راهکارهایی برای خلق فضای معماری مطلوب، بررسی شده است و عناصری همچون سنگ آوانداد (که موضوع طرح، استفاده از محصولات این شرکت بوده)، در درجه اول و دیگر عناصر، در درجه دوم، سعی در حل و یا پاسخگویی راهحل مسئله را خواهند داشت و همچنین، به دلیل منفکبودن پلانها از یکدیگر و مشخصنبودن ارتباط ساختاری میان فضاها، به کیفیت هر فضا به صورت مجزا و در سه بخش، بر اساس محتوای موضوع پرداخته شده است.
لابی (Entrance Lobby)
ذهن انسان از یک تصویر ثابت، یک خاطره را در درون خود ثبت و ضبط میکند و اگر این تصویر قابلیت آن را داشته باشد که تصویرها و سکانسهای مختلفی را همچون بخشی از یک فیلم، در مقابل چشمان مخاطب قرار دهد، میتوان انتظار آن را داشت که بیننده لحظههای بیشتری از صحنه بازدیدشده را در ذهن خود به خاطر بسپارد. فضای لابی به عنوان نخستین فضای درونی ساختمان، نقش مهمی میتواند در شکلگیری این ذهنیت در مخاطب داشته باشد.
Courtesy of Hasan Soltanpour
در فضای لابی، ساختاری طراحی شده است که اثراتی نامعین و قابل تغییر در هر لحظه از زمان، در محیط ایجاد کند. همانطور که میدانیم، سنگ Onice Fantastico از محصولات آوانداد، قابلیت عبور نور را از خود داراست، در نتیجه، از این عنصر برای نقشآفرینی در محیط استفاده میکنیم. میدانیم که عبور نور از عنصری مانند سنگ، یک پتانسیل به حساب میآید، ولی مسئلهای که در اینجا به دنبال آن هستیم، چگونگی استفاده از این پتانسیل در ایجاد تفسیر متفاوت از فضاست؛ در واقع، به جای استفاده از سنگی نورانی، از خواص آن در فضا بهره برده و نگاه مخاطب را از خواص سنگ (به عنوان معلول)، به خود سنگ که علت تولید آن است، جلب کنیم. وقتی به سنگی نورانی خیره میشویم، دو مسئله همزمان را رویت میکنیم: کالبد سنگ و منبع نور (علت)، و اثر نور و رنگ در فضا (معلول). مسئله ما بر هم زدن این همزمانی است، به گونهای که مخاطب با رویت اولیه معلول که در اینجا اثرات نور عبوری از سنگ بر فضا است، درکی شهودی از حضور علت در محیط داشته باشد.
Courtesy of Hasan Soltanpour
نخستین لحظه حضور در فضا، لحظهای است که میتواند ذهن مخاطب را برای پذیرش موضوعی خاص آماده کند. با ورود به فضا، مخاطب با دالانی بیپایان از حفرههای نورانی روبرو میشود (سوال اول: حفرههای از نور چه هستند؟)؛ با ایجاد یک شکاف در آکس ورودی تا مسیر راهپله و قرارگیری دو صفحه منعکسکننده در ابتدا و انتهای مسیر، دالانی طولانی از شکافهای نورانی ایجاد شده است. مخاطب پس از ورود به فضا و روبروشدن با حفرههای نورانی، رنگ و نورهایی را بر جداره حفرهها و یا انسان حاضر در فضای لابی میبیند (سوال: نورهای رنگی متحرک در فضا چه هستند؟). او سپس، با ورود به درون فضای حفرهها و چرخش در فضا، با سنگهای رنگی که نور را از زیر آب به فضای بالا منعکس میکنند، مواجه میشود؛ این سنگها به گونهای در کنار هم قرار گرفتهاند که در هنگام ورود به فضا، لایههایی از سنگ Bianco Lasa Vena Oro که یک سنگ سفیدرنگ از محصولات آوانداد است، دیده میشود و بیننده پس از حضور در فضا و جستجو در سوی دیگر، با لایههای سنگی از Onice Fantastico که قابلیت عبور نور را از خود دارد، مواجه میشود. در نتیجه، بیننده در هنگام ورود، فقط سطح سفیدرنگ سنگها را در زیر سطح آب که روی آن با شیشهای پوشیده شده است، میبیند و در ذهن خود، دلیلی برای حضور نورها و رنگهای موجود بر جدارهها نمییابد. همچنین، حرکت نور و رنگ حاصل از سطح آبی که روی سنگها در حرکت است، میتواند خوانشهای مختلف از فضا را در لحظه لحظه زمان تغییر دهد.
Courtesy of Hasan Soltanpour
نشیمن (Living Room)
همانطور که میدانیم، یکی از خواص سنگ، خاصیت Book Match شدن آن است؛ در نگاه ارگانیک به طبیعت، تقارن در عناصر طبیعی را شاید بتوان مسئلهای کماتفاق دانست که اگر بخواهیم آن را با عناصر مصنوعی ساخت بشر قیاس کنیم، نوعی تقارن است که در حالت قرارگیری شیء در مقابل آینه به دست میآید. همانطور که در دیاگرامها آمده است، در بخشی از فضا، از Book Match که از ساختار طبیعی شیء حاصل میشود، استفاده شده و در پنل سمت راست، از آینه برای ایجاد نوعی Book Match مجازی که در دیاگرامها، Mirror Match مینامیم، بهره گرفته شده است. قرار گیری دو حالت Book Match و Mirror Match در حالاتی خاص در کنار هم، میتواند باعث ایجاد خطای دید و اختلال در تفسیر اولیه عمق اثر در بیننده شود:
تکرار < عنصر طبیعی << Book Match
عمقنمایی < عنصر مصنوعی << Mirror Match
Courtesy of Hasan Soltanpour
لمس عناصر طبیعی مانند سنگ، احساس انسان را در برخورد با یک عنصر طبیعی تقویت میکند، ولی موضوع حضور در یک فضا، مانند حضور درون یک حفره خاک و یا حضور در یک حفره سنگی، با ارتباط انسان از طریق حواس پنجگانه متفاوت است. در نتیجه، به دنبال یک ساختار فضایی مناسب بودیم که بتواند فضا را برای لمس و احساس یک فضای ارگانیک که مناسب برای زندگی انسان باشد، ایجاد کند و در واقع، برای نمایش یک کیفیت، بستر آن فراهم شود. در اینجا، خانهای را در نظر میگیریم که از حفرکردن فضاهای مورد نیازمان از یک حجم غالب حاصل میشود. حال، با کندن و ایجاد فضای منفی، محیط را برای زندگی آماده میکنیم. میتوان گفت با ایجاد فضای منفی در یک حجم غالب از متریال سنگ (رنگ مشکی)، احساس زندگی درون یک فضا را به حداکثر میرسانیم.
Courtesy of Hasan Soltanpour
حمام (Bathroom)
در ارائه مسئله، سه حمام با ابعاد مختلف طرح شده است که دو مورد آن (حمام خانواده و حمام میهمان)، ابعاد کوچکتری را نسبت به حمام والدین شامل میشوند. همچنین قرارگیری درب ورودی در دو حمام کوچکتر در وسط ضلع طولی فضا، نسبت به حمام والدین که درب آن در ضلع کوچکتر آن قرار دارد، باعث کوچکتر به نظر آمدن فضا از نگاه مخاطب خواهد شد.
Courtesy of Hasan Soltanpour
حمام خانواده (Family Bathroom)
برای وسیعتر و دلبازتر جلوهدادن محیط، ساختار کالبدی طرح را برای یک فضای دو برابر برنامهریزی میکنیم، در نتیجه، اگر حمام خانواده را که دارای ابعاد 3/10 در 2/10 است، در نظر بگیریم، میتوانیم ساختار کالبدی طرح را برای فضایی به ابعاد 3/10 در 4/20 جانمایی کنیم. برای رسیدن به این ساختار، جدارهها و سقف کاذب طرح، به صورت مرکزی و در ابعاد 3/10 در 4/20 در نظر گرفته شده و فضای قرارگیری دوش نیز در مرکز آن دیده شده است.
Courtesy of Hasan Soltanpour
برای اینکه توسط عمقنمایی، با استفاده از خواص سنگ که در بالا ذکر شده است، وسعت فضا را از لحاظ روانی افزایش دهیم. جدارههای فضا را با سنگ Silver Fusion کنار هم قرار داده و سه عدد از مدولهای حاصل را در دو جداره قرار میدهیم. اگر این حجم فضایی ترسیمشده به صورت مرکزی و متقارن را از وسط نصف کرده و به جای نیمه دیگر، از یک صفحه منعکسکننده (آینه) استفاده کنیم، در نتیجه، در جدارههای فضا، یک پلاک Book Match شده و یک پلاک نیمه را خواهیم داشت که پلاک نیمه از طریق انعکاس آینه تکمیل شده است (Mirror Match). در نتیجه، چشم به طور ناخودآگاه، دچار این سوءتفاهم خواهد شد که آنچه در آینه تکرار شده، احتمالا با تقارن دیوار همجوار خود، از یک سنخ است. در نتیجه، ذهن در تشخیص عمق فضا دچار تردید میشود (خیال). همچنین، فضاهایی مانند سقف کاذب و نورپردازیها به گونهای طراحی شدهاند که در اجرای فضا، نیمی از آنها ساخته شوند تا از طریق انعکاس آینه، فرم خود را تکمیل کنند.
Courtesy of Hasan Soltanpour
حمام میهمان (Guest Bathroom)
ساختار برخورد با حمام میهمان، همانند ساختار حمام خانواده و در راستای عمقنمایی برای فضا بوده و دو موضوع دیگر نیز با توجه به محتوای فضا، برای کاربر میهمان در نظر گرفته شده و در طرح گنجانده شده است: جانمایی یک سرویس توالت و روشویی برای استفاده مجزا توسط کاربر میهمان، و استفاده از موضوع تعلیق در فضا برای ثبت خاطرهای متفاوت در ذهن میهمان. در نتیجه، اضافهکردن دو حاشیه منعکسکننده در حاشیههای کف، باعث انعکاس جدارهها بر روی زمین و جداشدن کف فضا از بنا میشود. این مسئله (تعلیق)، در طراحی جزئیاتی مانند روشویی نیز لحاظ شده است؛ جانمایی روشویی درون یک باکس معلق در هنگام ورود به فضا، در ایجاد ذهنیت مناسب در حافظه مهمان کمک خواهد کرد.
Courtesy of Hasan Soltanpour
حمام والدین (Master Bathroom)
به طور عرف، حمام مکانی است برای استفاده یک شخص که صرفا برای شستشو و استحمام استفاده میشود، در حالی که حمام والدین میتواند علاوه بر موضوع استحمام، فضایی برای گذراندن دقایقی بیشتر برای خانم و آقا و بالاخص یک زوج جوان باشد. موضوعی که در این بخش به دنبال آن بودیم، ایجاد فضای متمرکز و غالب است که تمام حواس مخاطب را به سوی مرکز فضا و حوضچه آب هدایت میکند (ایجاد فضایی برای گپ دو نفره).
Avandad Residential Apartment
Architect: Hasan Soltanpour
Location: Tehran, Iran
Date: 2015
Status: Competition Proposal / 2nd Place
Client: Avandad Co.
نحوه انتخاب صندلی اداری ارگونومیک قسمت اولانتخاب صندلی ارگونومیک مناسب برای میز یا محل کار شما می تواند در سلامت و راحتی شما تفاوت ایجاد کند. نشستن برای مدت طولانی می تواند استرس زیادی را بر روی کمر و ستون فقرات وارد کند ، که می تواند منجر به مشکلات کمر و ناراحتی جدی شود. کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی انتخاب صندلی اداری ارگونومیک مناسب می تواند به شما در جلوگیری از این مسائل بهداشتی ، بهبود وضعیت پوسچر و آسایش در طول روز کاری کمک کند. ادامه مطلب |
[SEMI-FINALIST OF IRANIAN ARCHITECT MERIT AWARD 2018], PROJECTS
ساختمان مسکونی بارکامعمار: حسن سلطانپور (امین سلطانپور)، بهزاد آدینه
موقعیت: کرج، ایران
تاریخ: 1392
مساحت: 890 مترمربع
وضعیت: ساختهشده
کارفرما: رضا شاکری، مهندس آقایی
مشاور سازه: مهندس هاشمی ـ شرکت استرانگ هولد ایران
مشاور تاسیسات مکانیکی و الکتریکی: مهندس کوکبی
اجرا: شرکت بعد پنهان
تیم اجرایی پروژه: مهدی شکوری، فرج عزیزخانی
عکس: حمیدرضا پوشفام
استراتژی عملکردی طراحی پروژه که دارای زمینی با نورگیری شمالی و جنوبی است، استقرار حوزه خصوصی با نورگیری کامل در جبهه شمال و حوزه عمومی با نورگیری کامل در جبهه جنوبی، و بخش خدماتی در میان این دو بود. این برخورد با عملکرد، باعث نوعی کمینهگرایی و وضوح در طراحی پلان، بدون هرگونه بیان پیچیده شده است. همچنین، این سادگی و تکبیانی در طراحی نمای پروژه، به صورت وحدتدهی به عناصر کالبدی خارج بنا (نما، سقف پارکینگ ،دیوارهها، کف پارکینگ و محوطه) ارائه شده است. محصول این دیدگاه، پوستهای قابل تبدیل به عناصر مختلف بود که در طبقات، به صورت جداره دوپوسته و شیشه سراسری (پانوراما) درآمد.
Courtesy of Hasan Soltanpour, Behzad Adineh
نمای پانوراما، دیوارهای کاملاً شفاف در داخل نشیمن ایجاد کرده که با طراحی فضایی حائل بین قسمت پرنور و قسمت نشیمن، باعث تلطیف ارتباط داخل با جداره پرنور شده و سیر از داخل به خارج بنا، با سلسله مراتب کیفی نور همراه شده است. این تغییر کیفیت، نه تنها به واسطه نور، بلکه به کمک در همآمیختن فضای داخل و خارج نیز انجام شده که آن را با تراسهایی احاطهشده با شیشه که در فضای واسط قرار دادهایم، میسر ساختهایم.
Courtesy of Hasan Soltanpour, Behzad Adineh | Photo: Hamidreza Poushfam
ویژگیهای طرح
ـ استفاده از سازه پیشتنیده برای حذف ستونهای مرکزی ساختمان که فضای پارکینگ و داخل ساختمان را سیالتر و گشودهتر کرده است
ـ استفاده از یک فضای حائل که هم مفصلی بین درون و بیرون ساختمان فراهم کرده است و هم نمای پانواراما را کادره میکند و میتواند مکانی برای نشستن و نظاره بیرون باشد؛ جانمایی تراسهایی برای ارتباط بیشتر با فضای بیرون و هوای آزاد نیز، به فرصتهای کیفی این فضای حائل افزوده است.
ـ پوشش جدارههای شیشهای برای تراسها، با هدف عدم گسیختهشدن یکپارچگی سطح شفاف نما
ـ استفاده از سطوح سرتاسری بازشو برای دریافت نور در تمام عرض نمای ساختمان و فیلترکردن نور در هنگام ورود به ساختمان، از طریق ایجاد بافت در سطح پوسته خارجی نما
ـ تداوم و تکبیانی عناصر خارجی، با استفاده از اتود فرمی مشخص در اتصال عناصر کالبدی خارج بنا
Barka Residential Building
Architect: Hasan Soltanpour, Behzad Adineh
Location: Karaj, Iran
Date: 2013
Area: 890 sqm
Status: Completed
Client: Reza Shakeri, Mr. Aghaei
Structure Consultant: Mr. Hashemi – Stronghold Co.
Mechanical & Electrical Consultant: Mr. Kokabi
Construction: Bod-e-Penhan Co.
Construction Team: Mahdi Shakouri, Faraj Azizkhani
Photo: Hamidreza Poushfam
The functional strategy of the design in this land that receives light in both north and south sides , put the private zone in the north side and the public zone in the south side, both with ideal light. The service zone was located between these two parts. Having faced the function like this, we caused such clearness in planning, without any complicated expression. This clarity is presented in the façade too, by unifying the body elements of the project (facade, roof, the wall of parking floor and the yard). The outcome was a double-skin glass façade. This panoramic façade has made a completely transparent shell in the wall. By designing a middle space between the outdoor bright environment and the hall, the connection of inside and outside the building was purified. This quality was made by both altering the amount of light in these spaces which was done by the glass balconies located in the inter-space.
Post tension structure is used in this building to provide longer spans and more useful spaces inside the building. Using this structure brought out other advantages, like having the best parking spaces and also preparing the better layout for inner spaces. Heating packages and ducted splits are used as heating and cooling systems in this project. To remove the radiators , the geyser of the package was linked to coil of the splits, so that all the heating and cooling systems were located in the suspended ceiling space.
Design Features
– Using post tension structure to eliminate the central columns
– Using a buffer space which is a link between the outdoor environment and inner space, and also is a suitable place for sitting and watching the outside of the building
– Locating balconies for having more communication with the outdoor environment
– Opting glass as the material of the balconies to prevent from breaking the harmony of the transparent façade of the building
– Consistency in presenting the external elements; Using the specific forms in linking the elements, in the façade of the project
نحوه تنظیم صندلی اداریاگر مرتباً برای کار در رایانه یا مطالعه در یک میز کار می کنید ، باید از روی صندلی اداری که به طور صحیح برای بدن شما تنظیم شده است ، بنشینید تا از کمردرد و مشکلات جلوگیری شود. ادامه مطلب |