فروشگاه

فروشگاه اینترنتی

فروشگاه

فروشگاه اینترنتی

دودکش؛ این‌بار کم‌رمق و بی‌مزه و کسالت‌بار

دودکش؛ این‌بار کم‌رمق و بی‌مزه و کسالت‌بار

روزنامه خراسان - مائده کاشیان : یکی از سریال‌های محبوب تلویزیون در سال‌های گذشته، مجموعه کمدی «دودکش» است. فصل اول و دوم این سریال را محمدحسین لطیفی جلوی دوربین برد و فصل جدید آن را برزو نیک‌نژاد با نام «دودکش ۲» کارگردانی کرده است. دو فصل نخست این مجموعه در زمان پخش مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و فصل جدید آن یکی از برگ‌های برنده تلویزیون به حساب می‌آمد، اما «دودکش ۲» کیفیت بهتری از «دودکش» و «پادری» نداشته و نتوانسته است به اندازه فصل‌های قبل رضایت مخاطبان را جلب کند.

بازگشت «فیروز» و «نصرت» با تکیه‌کلام‌ تکراری!

«دودکش ۲» در ادامه «دودکش ۱»

همان طور که اشاره کردیم، کارگردانی «دودکش ۲» را برزو نیک‌نژاد برعهده گرفته است. او در فصل اول سریال به عنوان نویسنده با این پروژه همکاری می‌کرد، در «پادری» از گروه سازنده جدا شد و در «دودکش ۲» علاوه بر کارگردان به عنوان طراح فیلم نامه و سرپرست نویسندگان نیز حضور دارد. ظاهرا سازندگان «دودکش ۲» مجموعه «پادری» را که ۳ سال پس از «دودکش» و در ادامه آن پخش شد، کاملا نادیده گرفته‌اند و قصه را از ادامه فصل اول سریال شروع کرده‌اند. در سریال «پادری» که در واقع همان فصل دوم «دودکش» بود، دیدیم که قالی شویی «فیروز» تعطیل شده، «فیروز» تصمیم داشت قالی شویی دیگری اجاره کند و در خانه شخصی به نام «اردشیرخان» مستاجر بود، اما «دودکش ۲» در لوکیشن اولیه سریال یعنی همان قالی شویی و خانه «فیروز مشتاق» در فصل اول آغاز شد. علاوه بر این، در «پادری» دیدیم که «افروز» باردار است و «فیروز» و «عفت» دو فرزند داشتند، اما در «دودکش ۲» این زوج علاوه بر «پوریا» و «پریا» فرزند سومی هم دارند که از فرزند دوم «افروز» چند سال بزرگ‌تر است، بنابراین «دودکش ۲» در ادامه فصل اول ساخته شده است که در نوع خود اتفاق عجیبی محسوب می‌شود.

قصه تکراری «نصرت»

بازگشت «فیروز» و «نصرت» با تکیه‌کلام‌ تکراری!

نادیده گرفتن وجود سریالی به نام «پادری» از طرفی به ضرر «دودکش ۲» تمام شده. شخصیت «نصرت» که طلبکاران زیادی داشت و با مشکلات مالی رو‌به‌رو بود، در مجموعه «پادری» طی اتفاقاتی در یک هلدینگ مشغول به کار شد و وضعیت زندگی‌اش متحول شد. او به واسطه کار در هلدینگ ثروت خوبی برای خودش دست‌وپا کرده بود و به این واسطه به «فیروز» فخرفروشی می‌کرد. اکنون در «دودکش ۲» نیز مشابه چنین ماجرایی برای «نصرت» اتفاق افتاده است، منتها با این تفاوت که قصه بنابر وضعیت فعلی جامعه به‌روز شده، او در اینستاگرام فعالیت می‌کند و از این طریق درآمد خوبی دارد. ایده تقابل «فیروز» و «نصرت» با یکدیگر را در حالی که یکی از آن‌ها درگیر مشکلات مالی و دیگری در رفاه است، قبلا در «پادری» دیده بودیم و موضوع جدیدی نیست.

همان تکیه‌کلام‌های همیشگی

در سریال «دودکش» شخصیت «فیروز» با بازی هومن برق‌نورد تکیه‌کلام‌های بامزه و جالبی داشت که در زمان پخش سریال بر سر زبان‌ها افتاد و مورد توجه قرار گرفت. این کاراکتر در «پادری» هم از تکیه‌کلام‌های خاص خود، فراوان استفاده می‌کرد. اکنون همه آن تکیه‌کلام‌های معروف مانند «قمپز در کردن» و «در آمپاس ماندن» در «دودکش ۲» نیز تکرار می‌شود و هیچ اصطلاح جدیدی برای شخصیت «فیروز» در نظر گرفته نشده است. تکرار تکیه‌کلام‌های اولیه پس از دو فصل باعث شده این واژه‌ها جذابیت اولیه‌شان را از دست بدهند و دیگر برای مخاطب خنده‌دار نباشند.

زوج کمدی «دودکش» برگ برنده سریال؟

بازگشت «فیروز» و «نصرت» با تکیه‌کلام‌ تکراری!

شخصیت «نصرت» در ۴ قسمت ابتدایی سریال که تا شنبه‌شب روی آنتن رفته حضور پررنگی نداشته، بنابراین در کنار «فیروز» قرار نگرفته تا زوج کمدی سریال شکل بگیرد و به دنبال آن شاهد کل‌کل و رقابت آن‌ها با یکدیگر باشیم. باتوجه به آن چه در تیزر قسمت بعدی دیدیم، ظاهرا در ادامه داستان او نیز در کنار دیگر اعضای خانواده حضور خواهد داشت و ترکیب آن‌ها کامل می‌شود. ممکن است با حضور «نصرت» در کنار «فیروز» لحظات کمدی سریال بیشتر شود، اما از طرفی هم شخصیت‌های قصه نسبت به گذشته تغییر ویژه و جدیدی نداشته‌اند، بنابراین معلوم نیست حضور این کاراکتر در کنار دیگر شخصیت‌ها تا چه اندازه به سریال کمک می‌کند.

بازی ضعیف امیرحسین رستمی

بازگشت «فیروز» و «نصرت» با تکیه‌کلام‌ تکراری!

بازیگران سریال هومن برق‌نورد، سیما تیرانداز، نگار عابدی و بهنام تشکر مانند فصل‌های قبلی سریال بازی خوبی داشته‌اند و تغییر ویژه‌ای در کیفیت بازی آن‌ها دیده نمی‌شود. الهام اخوان نیز به عنوان شخصیت جدید قصه بازی خوبی از خود به نمایش گذاشته، در این میان بازی امیرحسین رستمی نسبت به «دودکش ۱» و «پادری» بسیار اغراق‌شده است. او در «دودکش ۲» کمی لحن صدا و حالت چهره‌اش را تغییر داده تا در نقش شخصیت خرابکار و ساده‌لوح قصه بامزه به نظر برسد، اما تلاشش نتیجه نداده و به نظر می‌رسد در ۲ فصل قبلی بازی بهتری داشت.

مورد استثنای شبکه یک

بازگشت «فیروز» و «نصرت» با تکیه‌کلام‌ تکراری!

سریال‌های کمدی شبکه یک مانند «پایتخت»، «نون خ» و «زیرخاکی» که به دلیل استقبال مخاطبان در فصل‌های جدید ادامه یافته‌اند، معمولا موفق شده‌اند در فصل‌های بعد نسبت به فصل‌های قبلی کیفیت بهتری داشته باشند یا حداقل کیفیت اولیه خود را در ادامه حفظ کنند، اما «دودکش» استثناست. هر چند که هنوز ۴ قسمت از سریال پخش شده و برای قضاوت بهتر درباره آن باید صبر کرد، اما «دودکش ۲» نسبت به «دودکش ۱» و حتی «پادری» اُفت کرده و نتوانسته مخاطبان را راضی کند.

دودکش؛ این‌بار کم‌رمق و بی‌مزه و کسالت‌بار

سقوط ۳ ستاره، مدیری، رامبد و گلزار، چرا و چگونه؟

سقوط ۳ ستاره، مدیری، رامبد و گلزار، چرا و چگونه؟

روزنامه سازندگی - کریم نیکونظر: سقوط سه ستاره سینما و تلویزیون محصول هیچ چیز نیست جز بده بستان مستقیم با مخاطب. تا قبل از این آنها فیلمساز و بازیگر و برنامه ساز بودند و با تماشاگر. آنها برنامه و فیلم و سریال می ساختند و ما می دیدیم و مهم نبود نظرمان چیست؛ مهم این بود که آنها باشند و بسازند و ما گهگاه لبخندی بزنیم، حق انتخاب نبود (الان هست؟) و مای مخاطب غیرفعال بودیم چون صدایمان به کسی نمی رسید.

سقوط ۳ ستاره، مدیری، رامبد و گلزار، چرا و چگونه؟

نقد منتقدان غر تعبیر می  شد و ستاره ها مدام تحقیرشان می کردند چون به اسم عامه ی مردم و استقبال شان می شد. دهان منتقد را بست، اما حالا که رسانه های جمعی تا این حد گسترش پیدا کرده همدی مردم شده اند منتقد و درد این همه منتقد برای برنامه ساز و بازیگر و ستاره بیشتر از هر چیزی است. دیگر حصار و حائلی وجود ندارد. دیوار شیشه ای که ستاره را حفظ می کرد شکسته و کار ستاره در معرض دید است. جمله ی پادشاه لخت است» را دیگر منتقد نمی گوید، مردم عادی می گویند؛ همان ها که زمانی ستاره ساختند حالا می گویند که کار تمام است.

اگر منتقد دلیل می آورد حالا مخاطب با دو کلمه خوشم می آید با خوشم نمی آید » قال قضیه را می کند. زمانی میشد این راه را اصلاح کرد اما حالا نه. زمانه عوض شده اما ستاره ها هنوز همان شکلی هستند با همان دانش اندک، شیوه ی اجرای به دردنخور و البته سنت های غلط برنامه سازی و فیلم سازی، ریزش مخاطب برنامه های رامبد جوان، مهران مدیری و محمدرضا گلزار در شبکه خانگی نشانه ی تغییر داده است. درست است که هنوز «ملکه ی گدایان» و «گیسو» پرمخاطباند اما تماشاگر خوب می داند که این باتری تمام شده، که مهران مدیری و رامبد جوان دیگر چیزی در چنته ندارند .

سقوط ۳ ستاره، مدیری، رامبد و گلزار، چرا و چگونه؟

مسئله نوآوری است، به روز بودن است، حرف زدن به شیوه ی نسل جوان است، موضوع اصلی همراه بودن با مردم است. مردم، همان توده های بی شکلی که در سریال ها و فیلم های این آقایان مدام مسخره می شوند از هنرمند جلو افتاده اند. دلیلش هم زندگی در جامعه است؛ همان جایی که گرانی و فساد و قتل و دروغ و کلاهبرداری هست. همان جایی که سرمایه ها از بین می رود و امیدها ناامید می شود و مردم روزمره با آنها طرف اند و حوصله قر و فر آدم ها را ندارند که ریشم کارشان با ریتم زندگی هم خوان نیست. در چنین دنیایی نمی شود به شیودی دهه هفتاد حرف زده نمیشود هنرمند قرنطینه شود و دور از اجتماع خشمگین حرفهای انتزاعی بزند و فکر کند منتقد اجتماعی است و ژست بگیرد.

نمی شود کمدی لوس و بی مزه که ترکیب رقص عربی و کج و کوله کردن دهان و جلو دادن شکم است ساخت و فکر کرد تماشاگر به این آتراکسیون های قدیمی و باسمهای می خندد، موضوع فقط ما نیستیم، جهان عوض شده. وقتی خود پلتفرم ها مدام سریال های روز را نمایش می دهند خود به خود سلیقه ها هم تغییر می کند. این جهانی که مدیری و جوان برای ما می سازند کهنه است.

سقوط ۳ ستاره، مدیری، رامبد و گلزار، چرا و چگونه؟

متعلق است به سلیقه ی دهه ی هفتاد و هشتاد که طنز در حد فکاهی بود و شیک وپیک بودن مسئله. حالا سریال ها و برنامه ها بیشتر تصویر دلخواه فیلم ساز را نمایان می کند. سلیقه ی خود ستاره را نشان می دهد که چطور جهان را می بیند و ما شگفت زده می شویم از اینکه چقدر دنیا را کوچک و محدود می بینند. این ستاره ها زمانی ستاره شدند که نبض زمانه دستشان بود. خوب می فهمیدند که چطور باید مردم را درگیر کرد. پیام دادن آخرین کاری است که مردم از این ستاره ها، از گلزار و مدیری و جوان، انتظار دارند. نمی شود پشت درد مردم مخفی شد، نمی شود با درد مردم پول در آورد.

راستش چرا... می شود اما همین اتفاق می افتد. ستاره دیگر ستاره نمی ماند، سقوط می کند و اگر چه کار می کند اما دیگر ابهتی ندارد، کاش خودشان بفهمند که چه چیزی را دارند از دست می دهند که چطور اعتماد بین مردم و آنها دارد نابود می شود. سرمایه گذارها به زودی می فهمند که این همه شلوغی و سروصدا بیهوده است و کمکی نمی کند به موفقیت. این پایان راه است. فاصله سرما می آورد و حالا. تا اطلاع ثانوی این سه ستاره مردم را با فاصله نگاه می کنند، سقوط از همین جا شروع می شود.

آموزش کاردستی هیولا با دستکش


کمدین اخم می‌کند؛ با شرکت جواد آقا، مهران و رفقا


حضور افشین سنگ‌چاپ در سریال "دلخوش"/ آیا سریال‌های طنز شبانه تلویزیون هنوز مخاطب دارند؟


سقوط ۳ ستاره، مدیری، رامبد و گلزار، چرا و چگونه؟


کپی‌کاریِ تازه مدیری؛ برگ برنده یا در امتداد سقوط؟


آقای مدیری!کپی‌کاری ارزش نیست، جار نزنید


چگونه درد در قسمت پایینی کمر را درمان کنیم ؟


بازی برای افزایش هوش و خلاقیت از ۹ تا ۱۲ ماهگی (قسمت اول)


بازی برای افزایش هوش و خلاقیت از ۹ تا ۱۲ ماهگی(قسمت دوم)


معرفی روش هایی برای رد شدن سریع از قسمت امنیت فرودگاه!

ارز‌های باستانی! پول در گذشته‌های دور

ارز‌های باستانی! پول در گذشته‌های دور

روزنامه خراسان: پوست سنجاب، دانه‌فلفل، سنگ‌های عظیم‌الجثه آهکی، دندان چوب و ... در گذشته‌های دور نقش پول را برای مردم ایفا می‌کردند.

ارز‌های باستانی! پول در گذشته‌های دور

پول؛ فقط شنیدن این کلمه باعث می‌شود گوش بسیاری از افراد تیز شود. اما آیا شما حاضرید به جای آن یا واریز شدن مبلغی به دلار یا تومان یا ... به حساب‌تان، یک قطعه سنگ نمک یا چند دانه فلفل را به عنوان حقوق و دستمزد دریافت کنید؟ درک ارزش پول در طول زمان، نکته اصلی در مسائل مالی است و مطمئناً زمان، آن چه را که مردم به آن اهمیت می‌دهند، تغییر داده است. در دوره‌های مختلف تاریخی، مردم ارزش پولی را به طیف گسترده‌ای از اشیا اختصاص داده اند. گرچه امروزه بیشتر این اشیا قابل استفاده به عنوان پول نیستند، اما هنوز هم می‌توانند یادآور فرهنگ‌های باستانی و آداب و رسوم بسیار متنوع مردم در گذشته باشند. ارز‌های باستانی دارای اشکال، اندازه‌ها و قالب‌های شگفت‌انگیز بسیاری بوده‌اند. در پرونده امروز زندگی‌سلام به ۱۰ مورد از باور نکردنی‌ترین پول‌های دوران باستان که کاملاً با پول‌های امروزی متفاوت هستند، اشاره شده است.

جو، اولین پول شناخته شده تاریخ

فکر کنید اگر یک کیسه پر از جو را با خود به مرکز خرید محله‌تان ببرید و سعی کنید با آن پیراهن یا پیتزا بخرید، چه اتفاقی می‌افتد؟ فروشنده احتمالاً نگهبان را صدا خواهد زد! اما بهتر است بدانید که «جو» اولین پول شناخته شده در تاریخ بوده که در بین سومری‌ها رواج داشته است. این پول در سومر در حدود سه هزار سال قبل از میلاد به وجود آمد تا جواب گوی الزامات فعالیت‌های فزاینده اقتصادی باشد. مقادیر مشخصی دانه جو به صورت مقیاس فراگیر سنجش و مبادله همه کالا‌ها و خدمات دیگر به کار می‌رفت.

رایج‌ترین مقیاس سنجش، «سیلا»، حدودا معادل یک لیتر بود. پیمانه‌های استاندارد با ظرفیت ۱۳۰ سیلا به صورت انبوه تولید می‌شدند تا هر زمان که مردم احتیاج به خرید یا فروش چیزی داشتند به راحتی بتوانند مقدار لازم جو را اندازه‌گیری کنند. دستمزد‌ها هم بر حسب سیلای جو محاسبه و پرداخت می‌شد. به عنوان مثال یک کارگر مرد، ۶۰ سیلا و یک کارگر زن ۳۰ سیلا و سرکارگر بین ۱۲۰۰ تا پنج هزار سیلا دریافت می‌کرد، اما حتی گرسنه‌ترین سرکارگر هم نمی‌توانست در ماه این میزان جو را به عنوان خوراک استفاده کند! بنابراین از سیلا‌هایی که خودش نمی‌خورد برای خرید انواع کالا‌ها استفاده می‌کرد.


صدف کائوری، رایج در زمان تجارت برده

صدف کائوری که صدف نوعی حلزون است، احتمالاً دلار جهان در چند قرن پیش بوده، زیرا از آن تقریباً در همه جا به عنوان ارز رایج استفاده می‌شده است. پوسته صدف کائوری تقریباً در همه قاره‌ها از چین تا آفریقا به عنوان ارز لازم برای تبادل کالا شناخته می‌شد. نوع و ارزش پوسته‌ها به نادر بودن حلزونی که پوسته را ایجاد می‌کرد، بستگی داشت. از اوایل قرن شانزدهم قبل از میلاد، استفاده از صدف کائوری به عنوان وسیله مبادله در چین آغاز شد و به مرور زمان استفاده از آن به عنوان نوعی ارز به مناطق عمده تجارت در آفریقا، عربستان، مناطقی از اروپا و بخش‌های قابل‌توجهی از آسیا گسترش یافت. در آفریقا، دولت انگلیس سال‌ها بر انتقال مقادیر زیادی صدف کائوری از طریق کشتی به غرب این قاره که برای خرید بردگان صورت می‌گرفت نظارت می‌کرد. این کار تا زمان منسوخ شدن تجارت برده ادامه داشت.


سنگ رای، بزرگ‌ترین شکل ارز در تاریخ

بزرگ‌ترین شکل ارز در جهان باستان به «سنگ رای» معروف بوده است. سنگ رای نوعی ارز بوده که هیچ‌کس نمی‌توانسته آن را سرقت کند. نه فقط به دلیل اندازه آن بلکه به این دلیل که همه می‌دانستند هر فردی چه سنگی در اختیار دارد؛ بنابراین افراد جز درصورتی که مالک سنگ شناخته می‌شدند نمی‌توانستند از آن استفاده کنند. امروزه برخی معتقدند که سنگ رای اولین بیت کوین جهان بوده است. این سنگ‌های عظیم‌الجثه از یک قطعه سنگ آهک تراشیده می‌شدند و هرکدام از آن‌ها سوراخی که نقش امضا را داشت در وسط خود داشتند.

ارز‌های باستانی! پول در گذشته‌های دور

عرض این سنگ‌ها تا ۱۲ فوت می‌رسید و وزن‌شان بیش از ۸ تن بود. هر سنگ داستانی برای خودش داشت که ارزش آن را تعیین می‌کرد. از آن جا که ایجاد هریک از این سنگ‌ها کار بسیار دشواری بود، دشواری تجربه شده در مسیر تهیه آن، باعث افزایش ارزش سنگ می‌شد. این سنگ‌های بزرگ از سنگ آهکی در جزایر پالائو تراشیده و سپس در اقیانوس به وسیله قایق حمل می‌شدند. اگر سنگ هنگام حمل و نقل قایق را غرق نمی‌کرد و پس از تخلیه احتمالاً نمی‌شکست، به شکلی ماهرانه به یک مکان منتخب در جزیره یاپ منتقل می‌شد و برای همیشه در آن جا می‌ماند. مالک سنگ و ارزش خالص آن مشخص بود، بنابراین می‌توانست برای تجارت کالا در جزیره مورد استفاده قرار بگیرد. سنگ‌ها به دلیل سنگینی‌شان از محل خود حرکت داده نمی‌شدند. آن‌ها فقط صاحب جدیدی پیدا می‌کردند و در همان مکان باقی می‌ماندند.


پول چوبی، ارزی برای دوره اَبَر تورم

تصور این که اسکناس‌های چوبی را در کیف پول خود حمل کنیم برای ما دشوار است، اما پول چوبی پس از جنگ جهانی اول و در دوره اَبَر تورم، نوعی ارز در آلمان بود. همان‌طور بیشتر شما می‌دانید اقتصاد آلمان پس از جنگ تا حدودی به هم ریخت، به همین دلیل، شهر‌های محلی مشغول چاپ و نشر پول شدند و به چاپ هر چیز از چوب گرفته تا فویل، ابریشم و چرم پرداختند. این نوع پول به نوتگلد معروف بود و تا پایان دوره ابر تورم در سال ۱۹۲۳ از آن استفاده می‌شد.


چاقو، ارزش‌بخشی به این پول با نوشته روی آن

استفاده از چاقو به عنوان پول در دنیای امروز غیرقابل تصور به نظر می‌رسد، اما این شکل عجیب پول در حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، در زمان سلطنت «یوی بزرگ»، در سراسر چین مورد استفاده قرار می‌گرفت. روی چاقو‌ها اعداد یا کلماتی مثل «گوسفند» یا «ماهی» نوشته شده بود که ارزش آن‌ها را مشخص می‌کرد. همچنین هر قطعه پول نوشته یا کنده‌کاری داشت که به آن قطعه پول رسمیت می‌داد. به طور قطعی مشخص نیست که چگونه چاقو برای اولین بار به عنوان پول در چین معرفی شد.

ارز‌های باستانی! پول در گذشته‌های دور

بر اساس یکی از داستان‌ها، ابتدا یک شاهزاده به سربازان خود اجازه داد از چاقو به عنوان پول استفاده کنند و به دنبال آن، این ابزار به یک شکل پذیرفته شده ارز تبدیل شد. استفاده از چاقو به عنوان پول صد‌ها سال ادامه یافت تا این‌که اولین امپراتور چین، شین شی هوانگدی، انجام مبادلات با آن را لغو و اعلام کرد فقط سکه‌های مدور که یک سوراخ مربع در وسط خود دارند به عنوان پول قانونی قابل پذیرش هستند.


پوست سنجاب، دارای مزایای غیراقتصادی

از لحاظ تاریخی، پوست سنجاب نقشی اساسی در مبادله و تجارت داشته است. در دوران قرون وسطی، سنجاب‌ها به دلیل پوست‌شان بسیار ارزشمند بودند. در این دوران، پوست سنجاب به تدریج به عنوان یک ارز شناخته شده در کشور‌هایی مانند روسیه و فنلاند تبدیل شد. مردم روسیه تمایل زیادی به تجارت با پوست سنجاب داشتند و از آن جایی که مردم اهل صرفه‌جویی بودند و نمی‌خواستند چیزی را هدر بدهند از گوش و پنجه این حیوان هم به عنوان پول خرد استفاده می‌کردند.

ارز‌های باستانی! پول در گذشته‌های دور

استفاده از پوست سنجاب به عنوان پول، یک مزیت غیراقتصادی هم برای روس‌ها داشت. در دوران قرون وسطی، اروپا دچار شیوع طاعون سیاه شد، اما روسیه خسارت چندانی از این فاجعه ندید؛ زیرا طاعون سیاه، اغلب توسط جوندگان منتقل می‌شد و روس‌ها با کشتن جوندگان و استفاده از پوست آن‌ها به عنوان پول، بدون آن‌که متوجه باشند، از شیوع طاعون جلوگیری کردند. امروزه هم در کشور فنلاند پوست سنجاب همچنان به عنوان ارز پذیرفته می‌شود و ارزش مبادله‌ای پولی دارد.


نمک، اولین پرداخت مالیات تاریخ با این خوراکی

نمک در طول هزاران سال، کالای مهمی بوده و نقش برجسته‌ای در توسعه تمدن‌های اولیه ایفا کرده است. در آیین‌های دینی مختلف به نمک اشاره شده است. خشم ناشی از مالیات نمک، تسریع‌کننده انقلاب فرانسه بود. این کالا همچنین نقش مهمی در جنگ داخلی آمریکا داشت. نمک در زمان‌های باستان و قرون وسطی شکل مهمی از پول رایج بوده و از آن برای انجام مبادلات پایاپای و واردات و صادرات استفاده می‌شده است. مصریان باستان در ازای دریافت نمک یا نمک‌سود، کالا‌هایی مانند سدر، شیشه و رنگ را با فینقیان مبادله می‌کردند.

همچنین یکی از اولین پرداخت‌های مالیاتی ثبت شده در تاریخ که در آن از نمک به عنوان پول استفاده شد، در سال ۲۲۰۰ قبل از میلاد توسط امپراتور وقت چین «یوی بزرگ» صورت گرفت. در روم باستان هم، سربازان گاهی حقوق خود را به صورت بسته‌های نمک دریافت می‌کردند. حتی امروزه در برخی از فقیرترین کشور‌های آفریقا مانند اتیوپی، برخی از عشایر از نمک به عنوان واحد پول استفاده می‌کنند. توده‌های نمکی با وزن حدود ۵ کیلوگرم هنوز هم در شاخ آفریقا، یکی از فقیرترین مناطق این قاره «گردش پولی» دارد.


دندان دلفین، افزایش ارزش این پول در سال ۲۰۰۸

یکی از عجیب‌ترین ارز‌های باستانی را شاید بتوان دندان دلفین دانست که صد‌ها سال در کنار دیگر سنت‌های قدیمی در جزایر سلیمان، مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سال ۲۰۰۸ ارزش دلار این کشور جزیره‌ای کاهش یافت. مردم محلی در واکنش به این شرایط به انباشت پول پرداختند که این کار هم به نوبه خود باعث کمبود سکه شد و اوضاع را بدتر کرد. در نتیجه، مردم این کشور به استفاده از پول باستانی رایج یعنی دندان دلفین بازگشتند. به طرزی باورنکردنی ارزش این پول باستانی چهار برابر شد.

ارز‌های باستانی! پول در گذشته‌های دور

در ژانویه ۲۰۱۳، روستاییان مالایتا، ۹۰۰ دلفین پوزه بطری را قصابی کردند. ساکنان محلی تأیید کردند پس از آن‌که یک گروه حفاظت مستقر در آمریکا نتوانست غرامت کامل توافق شده را برای جلوگیری از کشتن پستانداران دریایی به آن‌ها پرداخت کند، آن‌ها کشتن دلفین‌ها را از سر گرفتند. تعداد دلفین‌هایی که از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۳ به خاطر دندان‌هایشان کشته شدند به بیش از ۱۵ هزار و ۴۰۰ دلفین رسیده است. هنری سوکوفاتو، شکارچی محلی دلفین در این باره به وال استریت ژورنال گفته: «پول مردم سفیدپوست روزی تمام می‌شود، اما دندان دلفین‌ها همیشه برای ما خواهد ماند.»


دانه‌های فلفل، طلای سیاه در اروپا

در یونان باستان، کمبود دانه فلفل باعث ارزش فوق‌العاده آن شد. ظاهراً در قرن پنجم آلاریک ویسیگوت و آتیلا هون از رهبران بزرگ این دوره، هنگامی که به شهر رم حمله کردند هردو به رومی‌ها دستور دادند مقادیر زیادی فلفل سیاه را به عنوان باج به آن‌ها تحویل دهند. در قرون وسطی، دانه‌های فلفل به شکل پذیرفته شده ارز تبدیل شد. در طول قرن پانزدهم میلادی، تقاضای اروپا برای فلفل به قدری زیاد بود که مبادلات این کالا نقش عمده‌ای در ایجاد مسیر‌های دریایی از مناطق ادویه خیز شرق دور ایفا می‌کرد. دانه‌های فلفل که «طلای سیاه» نامیده می‌شدند، قبل از قرن نوزدهم آن قدر گران بودند که فقط افراد بسیار ثروتمند می‌توانستند آن‌ها را خریداری کنند و امروزه فلفل سیاه همچنان دارای بالاترین سطح تبادل در جهان است.


چای آجر، استفاده در جنگ‌جهانی اول

یکی دیگر از ارز‌های جذاب باستانی چای آجر است. تولید این محصول پر ارزش با ترکیب ساقه و برگ گیاه چای با گیاهان مختلف و گاهی تراشه‌های چوب صورت می‌گرفت. این مخلوط با استفاده از خون گاو، محکم و فشرده می‌شد و گاهی هم ازکود به عنوان عامل اتصال استفاده می‌شد. روی خشت‌های چای سنتی، حروف چینی یا طرح‌های منحصر به فردی به نمایش گذاشته می‌شد. قبل از سلسله مینگ در چین، این خشت‌های چای که به آن چای فشرده هم می‌گویند، تقریباً به اندازه نمک در مدیترانه ارزش داشت. این خشت‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شدند.

ارز‌های باستانی! پول در گذشته‌های دور

ارزش خشت‌ها علاوه بر اندازه‌شان بسته به نوع چای به کار رفته در ساخت آن از جمله چای سیاه، چای سبز و چای تخمیر شده متفاوت بود. در قرن نوزدهم از این محصول به عنوان ارز در چین، روسیه، تبت، سیبری و مغولستان استفاده می‌شد. آجر‌ها ارزش مشخصی داشتند. به عنوان مثال، ۱۲ آجر برای خرید یک گوسفند و ۲۰ آجر برای خرید یک اسب لازم بود. در سیبری، چای آجر‌ها به عنوان نوعی ارز قابل خوردن تا اواخر جنگ جهانی دوم مصرف و همچنین از آن‌ها به عنوان دارو استفاده می‌شد. با ارزش‌ترین چای آجر‌ها از نقاطی مانند هند و برخی مناطق دیگر در تبت می‌آمدند. از این آجر‌ها حتی تا قرن بیستم به عنوان یک نوع ارز استفاده می‌شد به طوری که در جنگ جهانی اول برخی از سربازان به دلیل کمبود پول، از آجر برای خرید کالا‌های دیگر استفاده می‌کردند.

معاون رئیس جمهور: آزمون استخدامی فعلا حذف نمی‌شود/ جزئیات جدید از جذب کارمند‌ به بدنه دولت


سردار آزمون بهترین بازیکن فصل لیگ برتر روسیه شد


زمان ثبت‌نام آزمون رادیو آماتوری تمدید شد


پیروزی زنیت در امارات با گلزنی آزمون


تصویر قدیمی از دوران دبستان سردار آزمون


آمار خیره‌کننده سردار آزمون در زنیت


حذف زنیت در حضور سردار آزمون/ گل مهاجم ایران مردود شد


جزئیات پیشنهاد سویا برای انتقال سردار آزمون


«آزمون» در لیست خرید پورتو| نیازمند در اردوی پورتیموننزه !


از صدرنشینی استقلال و آزمون سخت پرسپولیس در لیگ برتر تا درخشش طارمی در پرتغال

نیروگاه بوشهر وارد مدار تولید شد

نیروگاه بوشهر وارد مدار تولید شد

نیروگاه بوشهر وارد مدار تولید شد



 نیروگاه بوشهر,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
سخنگوی صنعت برق کشور گفت: مشکل نیروگاه بوشهر، نقص فنی بود که باعث شد چند روزی از مدار خارج شود و حالا بعد از تعمیرات مجدد به مدار تولید بازگشت.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به خارج شدن نیروگاه بوشهر از مدار گفت: در واقع مشکل نیروگاه بوشهر، نقص فنی بود که باعث شد چند روزی از مدار خارج شود و بعد از تعمیرات مجدد به مدار تولید بازگشت.

 

او ادامه داد: نیروگاه بوشهر هفته گذشته به دلیل تعمیرات و همچنین محدودیت‌های ایجاد شده در بخش تولید از مدار خارج شده بود.

 

سخنگوی صنعت برق کشور در پایان تصریح کرد: با وارد مدار شدن نیروگاه بوشهر به مدار تولید، ۱۰۰۰ مگاوات برق به شبکه توزیع کشور تزریق می‌شود.

 قالب کمربندی چیست؟ چگونگی استفاده و کاربرد قالب کمربندی


نیروگاه بوشهر وارد مدار تولید شد
ممنوع الخروجی ۱۵ نفر مرتبط با انتشار فایل صوتی/ دادستان تهران: هنوز کسی را بازداشت نکرده‌ایم
عادل فردوسی‌پور: هیچ صفحه‌ای در اینستاگرام ندارم
ترفندهای ساده عکاسی با استفاده از صفحه موبایل
استفاده های مفید از قالب یخ
تکنیک های برش زدن و جدا کردن ژله از انواع قالب
7 روش برای استفاده از قالب سیلیکونی
عکس صفحه نخست روزنامه های ورزشی امروز 1400.01.19/بیراوند: نه پارتی دارم،نه ترس

قطعی گسترده برق در تهران و کرج

قطعی گسترده برق در تهران و کرج

قطعی گسترده برق در تهران و کرج



قطعی برق در تهران و کرج،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
برق شهرهای تهران و کرج در ساعات مختلف امروز قطع شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از قطعی گسترده برق در شهرهای تهران و کرج خبر می دهند.

 

براساس اعلام کانال خبری چندثانیه، برق در مناطق مختلف این دو شهر از ساعت ٢٣ قطع شده است.

برنامه خاموشی های تهران اعلام شد/ منطقه خود را از روی نقشه پیدا کنید


تزیین لاستیک فرسوده به شکل حیوانات


بافت فرش در اردبیل


روش های متفاوت بافت لیف


نکات کلیدی در بافت فرش


آموزش بافت شال و کلاه دخترانه


آموزش تصویری بافت بند ساعت


آموزش بافت پتوی زمستانی


تاریخچه و فرایند بافت فرش ایران


مهارت سنتی بافت فرش در فارس