علیرضا رئیسی؛ داعشی امروز، خاطرهساز دیروز! | ||
مجموعه: اخبار فرهنگی و هنری تاریخ انتشار : چهارشنبه, 19 آذر 1399 10:4 علیرضا رئیسی، پسر عینکی برنامه های کودک و نوجوان دهه 70، چرا تن به تروریست شدن در «خانه امن» داد؟ پسربچه عینکی، بانمک و با استعداد دوران کودکی خیلی ها اکنون 37 ساله است؛ علیرضا رئیسی که با بازی در آثاری همچون «پاتال و آرزوهای کوچک»، «مدرسه پیرمردها»، «شهر در دست بچه ها»، «قطار ابدی» و «دنیای شیرین» در ذهن ها ماندگار شده است در جوانی در اوج بود، برای ادامه تحصیل بازیگری را رها و به خارج از کشور سفر کرد و در رشته زبان انگلیسی و مدیریت اجرایی درس خواند. به گفته خودش 10 سالی می شود که به کشور بازگشته و در این سال ها به دلیل ذهنیتی که مخاطب از او داشته، با وسواس انتخاب کرده و گزیده کار بوده است. او بعد از شهرت در دوران کودکی اکنون با بازی در نقش «بغاض»، یکی از اعضای گروه داعش دوباره مورد توجه بینندگان قرار گرفته است و این موضوع بهانه گفت و گوی مان شد. بعد از مدت ها با این سریال دیده شدید. قبول دارید؟ «خانه امن» اولین کار به این سبک و سیاق و «بغاض» نقشی کاملاً منفی است. به دنبال دیده شدن نیستم و توفیق اجباری نصیبم شده و در چندین کار خوب بازی کرده و دیده شده ام. هدفم از بازی در سریال «خانه امن» دیده شدن نبود بلکه دوست داشتم تجربه بازی در نقش منفی را داشته باشم و خودم را محک بزنم. الان در 37 سالگی این نقش کاملاً منفی تجربه جالب و چالش برانگیزی بود. بازی در این سریال یکی از سخت ترین کارهایی بود که انجام داده ام. سختی بازی در «خانه امن» در کجای آن بوده است؟ کلاً ساختن اثر هنری سختی های خاص خودش را دارد، چون فیلم با جزئیات ساخته می شود و توجه به جزئیات زمان و انرژی می خواهد و «خانه امن» به علت فیلم نامه ای که داشتیم، تعدد لوکیشن، طراحی چهره، پر بازیگر و خطرناک بودن کار اکشن سختی های خاص خودش را داشت. برای من سختی اش بازی در نقش یک داعشی بود چون هیچ ویدئویی در دسترس و الگویی نبود که بتوانم تماشا کنم. برای دست یافتن به اطلاعات به سمت خلق شخصیت رفتم و با کمک احمد معظمی، کارگردان و چندین آلمانی تبار که افتخار آشنایی با آن ها را داشتم لهجه «بغاض» را درآوردم و بعد سختی آن در سکانس هایی بود که در روستای زیبای هجیج در سرمای بالا فیلم برداری شد اما با همه این احوال اعضای این گروه حرفه ای دست به دست هم دادند و از پس سختی ها برآمدند. «خانه امن» یکی از سریال های خیابان خلوت کن شده است. برخلاف دیگر سریال ها در «خانه امن» شخصیت های بدمن همچون نیروهای امنیتی پرقدرت نمایش داده شده اند. نقش «بغاض» را چگونه دیدید؟ من شخصیت مثبتی دارم و معکوس کردن شخصیتم جلوی دوربین برایم یک چالش بود. لطف مردم برای بازی در این سریال شامل حالم شده و این حاصل تجربه و هدایت کارگردان است. خودم را به کارگردان سپردم و سعی کردم هیچ گونه بازی اضافه ای نداشته باشم، حتی برای پلک زدن هم با احمد معظمی مشورت می کردم. دو نقش «کمال» و «بغاض» یک پارادوکس کامل (خیر و شر) است که افتخار همبازی شدن با حمیدرضا پگاه را در پلانی از سریال داشتم. شخصیت های داعشی باورپذیر درآمده اند، «بغاض» هم همین طور و این برمی گردد به هماهنگی و حرفه ای بودن گروه. برای خودم این نقش جالب بود و این که «بغاض» این قدر منفی است که باید با میمیک صورتم حالتش را به بیننده القا می کردم. از شش سالگی یاد گرفته ام که مخاطبم را سرگرم کنم. در دوران کودکی و نوجوانی بازیگر پرکاری بودید، سپس برای ادامه تحصیل مهاجرت کردید. بعد از بازگشت به طور حتم کمتر به شما نقش پیشنهاد داده شد چون بازیگر اگر جلوی چشم نباشد، به فراموشی سپرده می شود. حرف تان را قبول ندارم چون هر کسی جایگاه خاص خودش را دارد و اگر امروز مردم بازیگری را دوست دارند و او به هر علتی حضور نداشته باشد، بعد از بازگشت، مردم او را به خاطر می آورند. برایم مهم نیست که در اثری بی کیفیت بازی نداشته باشم. خیلی نگرانی ندارم که سراغم نیایند، چون اتفاقی که باید بیفتد می افتد و نقشی که من باید بازی کنم بازی می کنم. 10 سال است که در ایران هستم، اما گزیده انتخاب کرده ام چون هویتی که مخاطب از من در ذهن دارد مسئولیتی را بر دوشم نهاده است. این نکته را بگویم که از کیفیت کارهای مان نزنیم و مثلاً چون فلان بازیگر را نداریم به جایش یکی دیگر را بگذاریم، گروهی که این کار را بکند صدمه اش به خودش برمی گردد، یعنی گروهی که به جای بازیگر باتجربه و تحصیل کرده در این حرفه به هر دلیلی نقش را به یک نابازیگر می سپرد، در عمل خودش ضرر کرده است. الان می بینیم که کارهای زیادی ساخته می شود و نابازیگران بسیاری جلوی دوربین هستند، البته شک و شبهه ایجاد نشود، من مخالف ورود چهره جدید به عرصه بازیگری نیستم بلکه بحثم روی نابازیگری است که زحمت نکشیده است. وقتی نقش «بغاض» یکی از اعضای گروه داعش پیشنهاد داده شد به عواقب و واکنش ها از سوی مخاطب فکر کردید؟ آن موقع من در ایران نبودم و خیلی اتفاقی به من پیشنهاد شد و در تقدیرم نوشته شده بود. برای انتخاب نقش «بغاض» خیلی تردید داشتم یعنی هرچه از دید مخاطب نگاه می کردم نمی توانستم آن را هضم کنم، ترسیدم که ذهنیت مخاطب خراب شود و بازی در نقش «بغاض» برایم مثل راه رفتن روی لبه تیغ بود و معتقدم در این حرفه تا ریسک نکنی برنده نمی شوی. اگر برای تحصیل به خارج از کشور نمی رفتید و روند بازی تان را ادامه می دادید، الان یک ستاره نبودید؟ آن چه که برایم واضح است، این است که در واقع من این مسیر را داشتم طی می کردم و در 18-19 سالگی حدود 75 درصد راه را طی کردم و به شهرت رسیدم، اما احساس می کنم در زندگی هر آدمی خیریتی وجود دارد، شاید ستاره شدن در آن مقطع خیلی به نفعم نبوده. واقعاً تعریف ستاره برایم عجیب است! به چه کسی ستاره می گویند؟ در سینما و تلویزیون به کسی ستاره می گویند که حالا حالاها خاموش نشود یعنی کسی که چند دهه مردم او را می شناسند و چه جلوی دوربین باشد و چه نباشد مردم او را دوست دارند و در ذهن ها هست. شما از دوران کودکی با بازی در آثاری همچون «پاتال و آرزوهای کوچک»، «مدرسه پیرمردها»، «شهر در دست بچه ها»، «قطار ابدی» و «دنیای شیرین» در ذهن ها ماندگار شده اید. همین طور است. از کودکی شروع کردم و افتخار بازی در کنار بزرگان را داشتم و از آن ها چیزهای زیادی یاد گرفتم و با عزیزانی کار کردم که در کنار آن ها بودن آرزوی هر بازیگری است. ارزش هیچ چیزی برایم در این دنیا بالاتر از این نیست که یک تا میلیون ها دل را شاد کنم. الان خاطره یا لحظه ای از دوران بازی در کودکی تان لبخند بر لب تان می آورد؟ آن قدر تمام این سال هایی که بزرگ شدم و رشد کردم تک تک سکانس ها و پلان ها با جزئیات در ذهنم تکرار شده اند که همه را به خوبی به یاد دارم، حتی پشت صحنه ها را. مثلاً زنده یاد علی سجادی کارگردان «پاتال و آرزوهای کوچک» که نقش را برایم توضیح می داد یا دیگر دوستان که در قید حیات نیستند و همبازی ام بودند. خدا را شکر تجربه خیلی خوبی از همه این عزیزان کسب کردم که الان از سن خودم خیلی بیشتر است. خراسان |
فصل دوم سریال نجلا کلید میخورد |
جموعه: اخبار فرهنگی و هنری تاریخ انتشار : چهارشنبه, 19 آذر 1399 10:44 سریال تلویزیونی "نجلا" بعد از تقاضای مختلف مردمی و صداوسیما، این روزها در حال طراحی و آماده کردن فیلمنامه فصل دوماند تا ۱۴۰۰ تولید آغاز شود. "نجلا" تلویزیون را وارد اربعین سرخ کرد، بسیاری از خوزستانیها و آبادانیها و حتی دیگر شهرهای ایران با این سریال ارتباط برقرار کردند. برای اولین بار سریالی با مضمون اربعین ساخته میشد و کارگردان جوانی که برای تئائریها بیشتر از تلویزیونیها شناخته شده است. خیرالله تقیانیپور کارگردان این مجموعه تلویزیونی در میزگردِ بررسی این سریال در خبرگزاری تسنیم، به ایده اولیه این سریال اشاره کرد. او با اشاره به اینکه در پیادهروی اربعین به فکر افتادم "نجلایی" ساخته شود، گفت: جالب است که داستان "نجلا" و رسیدن به اربعین چطور شکل گرفت در دل پیادهرویهایی که خودم میرفتم در ذهنم بود که اینجا میشود فیلم جادهای خوبی ساخت، تا اینکه یکی از دوستان ما را به دفترش دعوت کرد و ایده یکخطی گفت، گفت "من فیلم کوتاهی دیدم که در آن نشان میداد رژیم بعث آن موقع شدیداً اجتماعات مذهبی را و دینی را ممنوع کرده بود، مینیبوسی را هُل میدادند بهبهانهای که خراب است، همینطور پیاده پیاده که خودشان را به کربلا برسانند." تقیانیپور اولین ایده "نجلا" را کار جنگی عنوان کرد و افزود: براساس این ایده و تجربیاتی که داشتم شروع کردم درامی شکل بگیرد. ابعاد، نجلا و قهرمان و ضدقهرمان سریال شکل گرفت البته نه در سال 1358 بلکه ایده را بردم به وسط جنگ و در دل اردوگاههای عراقی، اسیری میخواهد فرار کند، مرزها بسته و مجبور است به کربلا برود، بعد با معرفی شدن نویسندگان و اینکه زمان کم بود نمیتوانستم هم بنویسم و هم کارگردانی کنم، از این جهت دو نویسنده آمدند و قصه را در سال 1358 روایت کردند، در آن دوره گشتیم و ماجرای اربعین سرخ را که قرابتی به این فضا دارد پیدا کردند. استقبال بینندهها و درخواست صداوسیما قرار شد "نجلا2" ساخته شود حتی عواملِ سریال در این میزگرد تلویزیونی به ساخت این سریال اشاره کرده بودند. تقیانیپور درباره جزئیات داستان فصل دوم گفه بود: اگر قرار شد "نجلا2" را بسازیم عبِد را با همین داستان وارد جنگ میکنیم. هدایت هاشمی در گفتوگو با مخاطبان هم تأکید کرد که خیلیها انتظار فصل دوم را داشتند که باید ببینم چه اتفاقی میافتد. به سراغِ خیرالله تقیانیپور کارگردان سریال "نجلا" رفتیم و پیگیرِ ساخت فصل دوم شدیم که در چه وضعیتی قرار دارد. او در گفتوگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: انشاءالله اگر همه اتفاقات درست پیش برود تولید فصل دوم "نجلا" را از خردادماه سال 1400 آغاز میکنیم. این روزها مشغول طراحی و آماده کردن فیلمنامهایم. وی در خصوص جزئیات داستان و لوکیشنهای سریال، تأکید کرد: سریال باید در چرخه پیشتولید و تولید قرار بگیرد تا بتوانیم درباره لوکیشنها و مناطقِ فیلمبرداری سریال صحبت کنیم. الان داریم طرح سریال را آماده میکنیم اما فقط میتوانم بگویم به اشغال خرمشهر برمیخوریم. کارگردان سریال "نجلا" درباره حضور بازیگران فصل اول و اضافه شدن چند بازیگر، تصریح کرد: بازیگران قدیمی سریال همه حضور دارند و بازیگرهای جدید به تناسب نقش و اتفاقات جذب خواهیم کرد. اولویتمان با تئاتریها است که این روزها در شرایط معیشتی و اقتصادی خوبی به سر نمیبرند. شاید با بسترِ تلویزیون بتوان این مشکلاتشان را جبران کرد. به نظر میرسد در این شرایط باید از طریق سریالسازی به نوعی به هنرمندان کاربلدِ تئاتر ادای احترام کرد. وی در پاسخ به این سؤال که برای فصل دوم "نجلا" چند قسمت درنظر گرفتهاید، افزود: برای فصل دوم سریال "نجلا" 32 قسمت درنظر گرفتهایم که تصویربرداری آن 6 تا 8 ماه به طول میانجامد؛ حتی احتمال دارد پخش در رمضان 1401 آماه شود اما شبکه باید در این باره تصمیم بگیرد. تقیانیپور در پایان خاطرنشان کرد: ما "نجلا" را با امام حسین(ع) شروع کردیم و قطعاً سایهشان بالای سر این کار خواهد بود. قطعاً باز هم از امام حسین(ع) حرفهای گفتنی خواهیم داشت. اما فضایِ فصل دوم، جنگی است و اصلاً به همین خاطر اشاره کردم که تا 8 ماه تصویربرداریاش به طول میانجامد. تسنیم |
ورود قطب سوم خودروسازی؟ | |||
مجموعه: بازار خودرو تاریخ ایجاد در چهارشنبه, 26 شهریور 1399 07:58 آیا قطب دیگری از خودروسازی در راه است؟ سالهاست که دولتمردان برای شکست انحصار دو خودروساز بزرگ کشور، وعده ورود قطب سوم خودروسازی را میدهند بهطوریکه در ادوار گذشته فعالیتهایی در این زمینه شکل گرفت حال آنکه هیچ کدام به نتیجه مورد نظر دست نیافت. آنچه مشخص است از سال ۸۹ قطب سوم خودروسازی در کشور کلید زده شد،بهطوریکه در دورهای قطعهسازان مدعی تشکیل قطب سوم بودند و در دورهای نیز ادعا شد که این قطب قرار است در مناطق ویژه اقتصادی یا مناطق آزاد شکل بگیرد. در دولت دوازدهم نیز محمد شریعتمداری وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت از فعالان بخش خصوصی خواست که قطب سوم را راهاندازی و رقیب دو خودروساز بزرگ کشور شوند. در این بین حتی از رنو نیز با توجه به برنامهریزی این شرکت فرانسوی برای حضور مستقل در ایران بهعنوان قطب دیگر خودروسازی یاد شده است. به این ترتیب در شرایطی که هیچیک از ایدههای قطب سوم خودروسازی در کشور تاکنون پا نگرفته، نمایندگان مجلس بهدنبال احیای این ایده هستند. اما قطب سوم خودروسازی مدنظر بهارستان نشینان چیست؟ در این زمینه به اظهارات رئیس گروه خودروی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی استناد میکنیم.وی روز دوشنبه در مراسم رونمایی از طرح تحول صنعت و بازار خودرو در مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار خودروی کشور یک بازار انحصاری است و برای اینکه بتوانیم این بازار را به سمت رقابتی شدن سوق دهیم باید مسیر ورود بازیگران جدید را به این بازار فراهم کنیم، تاکید کرده که تسهیل ورود نهادهای نظامی در خودروسازی میتواند به رقابتی شدن بازار کمک کند.وی حتی در این زمینه به ماده ۴۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور که در آن به دولت تکلیف شده تا از ظرفیتهای مازاد صنایع نظامی برای خودکفایی در سایر صنایع استفاده شود، اشاره کرده است. به این ترتیب بهنظر میرسد که مجلس شورای اسلامی در طرح تحول بازار و صنعت خودرو که 21 شهریور به هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شده تنها بهدنبال تامین قطعه از صنایع دفاعی کشور نیست؛ بلکه خواهان ورود نهادهای به حوزه خودروسازی است. در این زمینه عضو کمیسیون صنایع در مراسم مذکور تاکید کرده که این گمان وجود دارد تعارفاتی در این بین وجود داشته باشد و دولتها چندان مایل به استفاده از ظرفیت صنایع دفاعی در خودروسازی نباشند از این رو بهدنبال این هستیم که با قانونی کردن حضور نظامی دست آنها را برای ورود به خودروسازی باز بگذاریم. ورود جدی صنایع دفاعی به خودروسازی سال گذشته همراه با تشدید تحریمهای بینالمللی و کمبود برخی قطعات در خطوط تولید خودروسازان کلید خورد. بهطوریکه رضا رحمانی وزیر پیشین صمت اسفند سال گذشته در یکی از مصاحبههای خود عنوان کرده بود که از حضور وزارت دفاع و سپاه در صنعت خودرو استقبال میکند. این حضور اما چندان به مذاق قطعهسازان خوش نیامد و در گوشه و کنار انتقاداتی را مطرح کردند،با این حال وزیر دفاع و همچنین فرمانده هوا فضای سپاه در مصاحبههایی جداگانه عنوان کردند که فعالیت آنها هرگز رقیبی برای بخش خصوصی نخواهد بود. با این شرایط اما بهنظر میرسد که مجلس در طرح تحول صنعت و بازار خودرو، تنها به تامین قطعه از سوی صنایعدفاعی اکتفا نکرده و خواستار استفاده از ظرفیت آنها برای تولید خودرو است. روح اله ایزدخواه رئیس کارگروه خودروی کمیسیون صنایع و معادن در ادامه این جلسه حتی تاکید کرده که صنایع دفاعی باید اجازه ساخت و تولید انبوه را داشته باشند و همچنین اجازه عرضه خودرو در بازار نیز برای آنها محفوظ باشد. وی همچنین معتقد است که این مساله مطالبه مردم نیز هست. ایزدخواه میگوید اگر مدیریت بهتری در ارتباط با خودروسازی در نهادهای دیگر وجود دارد باید زمینه را به گونهای فراهم کنیم که سود این مساله در اختیار مردم قرار گیرد. البته این عضو کمیسیون صنایع، حضور نهادهای نظامی در خودروسازی را تکلیف نمیداند و میگوید چنانچه آنها بخواهند حضور داشته باشند بهدنبال این هستیم که از مسیر طرح خودرویی مجلس این امکان را برای آنها فراهم کنیم. جزئیات طرح جدید خودرویی مجلس اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با توجه به التهابات صنعت و بازار خودرو از همان ابتدای شروع این دوره از مجلس، طرح تحول صنعت و بازار خودرو را در دستور کار قرار دادند. آنچه مشخص است اصلاح نظام توزیع، کلید واژه طرح جدید خودرویی مجلس است. طراحان این طرح معتقدند چنانچه بتوانند نظام توزیع را اصلاح کنند این امکان وجود دارد که بازار را کنترل کرده و تقاضای مازاد و غیرمصرفی را از این بازار خارج کنند. ایزدخواه رئیس گروه خودرو کمیسیون صنایع تاکید دارد صنعت خودروی کشور با مشکل تولید روبهرو نیست زیرا ظرفیت لازم در بخش تولید وجود دارد اما آنچه سبب شده تا بازار خودرو به این روز بیفتد به دلیل چالش در بخش توزیع خودرو است. او تاکید میکند در کنار این وضعیت سوداگری که در بازار خودرو به راه افتاده چالش توزیع را بیش از پیش تحتالشعاع قرار داده است. این عضو کمیسیون صنایع با تشریح وضعیت بازار خودرو میگوید در حال حاضر بخش قابل توجهی از تقاضای بازار تقاضای مصرفی نیست بلکه تقاضا به دلیل سوداگری و بهرهمندی از سود حاصل از خرید و فروش خودرو است. ایزدخواه میگوید با توجه به وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور و بعد از جمعبندی نهایی این نتیجه حاصل شد تا خودروسازان محصولات خود را از طریق ساز و کار بورس کالا عرضه کنند. به اعتقاد رئیس گروه خودروی کمیسیون صنایع، توزیع خودرو به کمک اهرم قرعهکشی و بختآزمایی بدترین روش توزیع است؛ زیرا تمام متقاضیان امکان خرید خودرو به صورت برابر را در اختیار ندارند. او تاکید میکند چنانچه خودروساز محصول خود را در خارج از چارچوب یاد شده عرضه کند علاوه بر اینکه به عنوان کالای قاچاق قابل پیگیری است امکان شمارهگذاری و دریافت سند نیز از این خودرو سلب خواهد شد. این عضو کمیسیون صنایع در ارتباط با معیار حضور محصولات خودروسازان در بورس کالا میگوید البته یک شاخص نیز در این زمینه تعریف شده است، بر اساس این شاخص تنها خودروهایی باید از مسیر بورس کالا توزیع شوند که سالانه 5 هزار دستگاه از آن تولید میشود و خودروسازان ملزم نیستند محصولاتی که زیر این تیراژ تولید میکنند را در بورس کالا عرضه کنند. به گفته ایزدخواه از آنجا که در ساز و کار بورس کالا قیمتگذاری جایگاهی ندارد، بنابراین قیمت خودروهای عرضه شده در بورس کالا نیز بر اساس نظام عرضه و تقاضا تعیین میشود. این نماینده تهران در مجلس یازدهم درباره نقش شورای رقابت میگوید قیمت تمام شده برای محصولات شرکتهای خودروساز در بورس کالا از مسیر شورای رقابت تعیین میشود. البته ایزدخواه تاکید میکند فرمول فعلی شورای رقابت نیز دچار تغییر خواهد شد. او میگوید در طرح خودرویی مجلس بهدنبال این هستیم که شیوه قیمتگذاری خودرو به سمتی برود که هر متقاضی این امکان را داشته باشد تا براساس فرمول اعلامی و با توجه به پارامترهای موثر بر قیمت خودرو مانند نرخ ارز، نرخ تورم، هزینه حقوق و دستمزد کارکنان خودروسازی و... قیمت تمام شده را محاسبه کند. وی ادامه داد که اگر قیمت فروش در بورس از قیمت تمام شده خودرو بیشتر باشد، مابهالتفاوت به عنوان عوارض محاسبه میشود؛ به گونهای که 20 درصد از منابع حاصله به خزانه دولت واریز شده و براساس تصمیم وزارتخانههای صمت و راه و شهرسازی صرف توسعه حملونقل، جایگزینی خودروهای فرسوده و توسعه جایگاههای گازرسانی طبیعی میشود. وی اضافه کرد: 70 درصد منابع حاصل از مابهالتفاوت قیمت فروش خودرو در بورس و قیمت تمامشده بهصورت تسهیلات قرضالحسنه با موعد بازپرداخت حداکثر دوساله در اختیار خودروسازان قرار میگیرد تا در راستای تولید مصرف شود، 10 درصد باقیمانده نیز در صورت افزایش مستمر و غیرکاهشی خودرو براساس تصمیم شورای رقابت به خودروساز پرداخت میشود. ایزدخواه میگوید سود مصوبه شورای رقابت برای شرکتهای خودروساز بر اساس پارامترهایی مانند ایمنی و کیفیت خودرو، میزان مصرف سوخت و... قابل جابهجایی است.این نماینده تهران ادامه میدهد به طور مثال در حال حاضر ایمنی تصادفات محصولات شرکتهای خودروساز به طور میانگین یک ستاره است، چنانچه خودروسازی بتواند این را به دو ستاره افزایش دهد یک واحد درصد سودش افزایش خواهد یافت. او میگوید چنانچه خودروسازان بتوانند بخش واردات خود را نیز فعالتر از گذشته کنند از این مسیر نیز سود آنها افزایش خواهد یافت. رئیس گروه خودرو بیان میکند در کنار سیاستهای تشویقی، سیاستهای تنبیهی نیز برای خودروساز در نظر گرفته شده است. به عنوان نمونه خودروساز مجاز است یک محصول را تنها 10 سال تولید کند، اگر تولید همان محصول را در سال یازدهم همچنان در دستورکار داشته باشد، این مساله یک امتیاز منفی تلقی شده و از سود خودروساز کسر خواهد شد. حوزه اسقاط خودرو نیز از مباحث مورد توجه طرح جدید خودرویی مجلس است. به گفته ایزدخواه خودروسازان موظف هستند در ازای تولید پنج دستگاه خودرو یک خودروی اسقاطی را از رده خارج کنند. بحث سهامداری شرکت خودروسازی نیز مورد توجه قرار گرفته است. رئیس کارگروه خودرو در ارتباط با نحوه سهامداری شرکتهای خودروساز میگوید شرکتهایی که به هر طریق به خودروسازان وابسته هستند به هیچ عنوان حق سهامداری دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا را ندارند. ایزدخواه با اشاره به طرح خودرویی یاد شده میگوید خودروسازان باید در یک فاصله زمانی کوتاه بعد از ابلاغ قانون سهام در اختیار خود را واگذار کنند. کشف فساد در خودروسازی و همچنین حل مساله واردات از دیگر نکاتی بود که در طرح جدید خودرویی مجلس مورد توجه قرار گرفته است. ایزدخواه در ارتباط با کشف فساد در خودروسازی میگوید در طرح خودرویی مجلس بهدنبال این هستیم تا قوهقضائیه ملزم به ایجاد ساز و کاری شود تا کاشفان فساد در خودروسازی بتوانند انتفاع بالایی از محل کشف فساد ببرند. او میگوید در بخش واردات نیز این امکان را ایجاد کردیم که مشروط به صادرات خودرو با ارز حاصل از این محل، صادرکنندگان میتوانند خودرو به کشور وارد کنند. البته این واردات در چارچوب ضوابط فنی و مباحث کیفی این اتفاق قابل تحقق است. رئیس کمیته خودرو در ارتباط با بحث تامین مالی خودروسازان از محل تسهیلاتگیری از شبکه بانکی میگوید بهدنبال این هستیم که جلوی تسهیلات گیری از خودروسازان از شبکه بانکی و همچنین نهادهایی مانند صندوق توسعه ملی را بگیریم. او تاکید میکند خودروسازان باید از محل درآمد و تولید خود حمایت شوند. ایزدخواه تصریح میکند خودروسازی در کشور ما همواره از حمایتهای بدون قید و شرط بهره برده است بهدنبال این هستیم که این حمایتهای بدون قید و شرط را با حمایت مشروط به عملکرد جایگزین کنیم. دنیایاقتصاد
|
سقوط آزاد قیمت در بازار خودروی تهران | ||
مجموعه: بازار خودرو تاریخ ایجاد در یکشنبه, 18 آبان 1399 10:38 در حالی که نماینده دموکراتها کت و شلوار ریاستجمهوریاش را آماده کرده تا به عنوان رئیسجمهور بعدی کلید کاخ سفید را تحویل بگیرد، بازارهای وابسته به ارز در ایران روال نزولی به خود گرفتهاند که بیسابقه است. دلار که به راحتی سد مقاومتی ٣٠ هزارتومان را شکسته بود و با قیمت 32 هزار تومان معامله میشد حالا خود را آماده رسیدن به کمتر از 20 هزار تومان میکند. سقوطی بیسابقه و غیرقابل تصور. این چنین است که بازارهای موازی و تاثیرپذیر از دلار دیروز شرایط خاصی را پشت سر گذاشتند. شرایطی ویژه و استثنایی که توام با کاهش شدید قیمتها از یک سو و نبود مشتری از سوی دیگر بود. نیم نگاهی به بازار خودرو نشان میدهد که در بازار قیمت وارداتی، که به خاطر سیاست ممنوعیت واردات از مدتها قبل با رشد بیسابقه قیمت مواجه بودند ریزش حتی دو میلیارد تومانی در برخی خودروهایی مانند بیامو و ریزش 5 میلیارد تومانی در برخی مدلهای پورشه اتفاق افتاد. بازارها اشتباه نمیکنند ترامپ با بایدن فرقی دارد؟ سیاست تحریمی آمریکا در قبال ایران تفاوت میکند؟ اینها سئوالاتی است که به کرات در فضای مجازی و افکار عمومی مطرح میشود. تفاوت ترامپ و بایدن را باید در نوع سیاست تحریمی این دو جستجو کرد. ترامپ با سیاست فشار حداکثری تلاش کرد اقتصاد ایران را به زانو درآورد اما بایدن وعده بازگشت به برجام و همچنین کاهش فشار بر ایران را داده است. بازارهای ایران از این روست که به حضور بایدن در کاخ سفید خوشبینتر هستند. حالا بسیاری معتقدند حضور جو بایدن نماینده دموکراتها در کاخ سفید میتواند دلار را به کانال ١٥هزار تومان نیز وارد کند. این چنین است که بازار خودرو نیز برای ریزشی قابل توجه آماده میشود. محمدی از فعالان بازار خودرو به خبرنگار «توسعه ایرانی» میگوید: «بازار خودرو به قدری سیاسی شده که در طول دو هفته اخیر با هر اظهارنظری که به انتخابات امریکا مرتبط بود دستخوش تغییر قیمت شد و البته ریزش قیمت وارداتیها از همان زمان آغاز شد و کار را به جایی رساند که برخی خودروها سقوط قیمت داشتند نه کاهش .» این فعال بازار خودرو به رشد قیمت برخی خودروهای مونتاژی اشاره میکند و میگوید:« مثلا خودروی پژو ۲۰۰۸ که مونتاژ ایران خودرو است طی این چند روز از قیمت ۱.۳ میلیارد تومان به نزدیک یک میلیارد تومان رسیده و اینطور که بازار نشان میدهد احتمال ادامه روند کاهشی آن وجود دارد. این روال برای مونتاژیهای زیر یک میلیارد هم صادق است .» از این دست کاهش قیمتها در بازار بسیار دیده میشود به گونه ای که یکی از خبرگزاری ها از کاهش قیمت فولکس واگن تیگوان مشکی رنگ صفر کیلومتر مینویسد و اشاره میکند این خودرو که تا ۳.۷ میلیارد تومان قیمتگذاری شده بود، اکنون با افت ۵۰۰ میلیون تومانی به کمتر از ۳.۲ میلیارد تومان رسیده است و در مواردی فروشندگانی که نیاز به پول داشتند، حاضر به فروش همین خودرو با قیمت پایینتری نیز بودند. نمایشگاهداری در منطقه عباس آباد تهران، از کاهش دو میلیارد تومانی بی.ام.و ۷۳۰ از ۱۰ میلیارد تومان به زیر هشت میلیارد تومان خبر میدهد. فعالان بازار معتقدند که ریزش شدید قیمتها ناشی از کاهش ارزش دلار سبب شده تا برخلاف هفتههای گذشته که خریدار و فروشندهای وجود نداشت، اکنون فروشندگان به صف شوند، هرچند خریداران نیز به امید کاهش هرچه بیشتر قیمتها از خرید دست کشیدهاند. ثقفی نمایشگاهداری در خیابان شریعتی است که در مورد افت قیمتها میگوید: «افت قیمتها در هفتههای گذشته محسوس بوده و حتی در برخی موارد فروشنده از ترس اینکه قیمتها کاهش بیشتر یابد حاضر به معامله خودرو به صورت شرایطی (چکی ) شده البته در حال حاضر بیشتر خریداران برای خرید صبورتر هستند و منتظر کاهش بیشترند که البته ممکن است دوباره روال تغییر کند.» به گفته وی این روال برای داخلیها هم صادق است و قیمت برخی خودروهای پرتقاضا همچون پراید و تیبا بین هفت تا ۱۳ میلیون تومان کاهش یافته است که به نظر میرسد دلیل اصلی آن جز نتیجه انتخابات امریکا و کاهش قیمت دلار؛ نبود خریدار است. همین روال موجب شده تا برخی کارشناسان خودرویی حتی تداوم این روال با انتخاب بایدن را مورد توجه قرار دهند. فیروز نادری از این دست کارشناسان است که میگوید: روز پنجشنبه قیمت پراید 125 میلیون تومان بود که دیروز (شنبه) با 13 میلیون تومان کاهش به قیمت 112 میلیون تومان رسیده است. نعمتالله کاشانینسب، نایبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی پایتخت: اگر دلار تا مرز ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان ریزش کند، قیمت کاذب خودروهای خارجی دستکم تا ۴۰درصد فروخواهد ریخت پژو ۲۰۶ تیپ دو با ۲۰ میلیون تومان کاهش شنبه با قیمت ۲۲۰ میلیون تومان معامله شد. تیبا صندوقدار نیز طی دو روز گذشته ۱۴۵ میلیون تومان فروخته میشد اما روز شنبه با هفت میلیون تومان کاهش به قیمت ۱۳۸ میلیون تومان رسیده است. کوئیک نیز روز پنجشنبه با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان فروخته شد اما شنبه این خودرو با ۱۲ میلیون تومان کاهش به قیمت ۱۵۸ میلیون تومان رسید. با افزایش شانس برد بایدن در انتخابات آمریکا، دلار کاهش قابلتوجهی در قیمت داشته که این اتفاق بر بازار خودرو تاثیر گذاشته و قیمتها در بازار خودرو نزولی شده است. سال ۹۶ بود که وزیر وقت صمت با بهانه خروج ارز جلو واردات خودرو را گرفت و به گونهای خودتحریمی صنعت خودرو را از درون کشور اغاز کرد تا شاهد قدرتنمایی خودروهای وطنی باشیم اما افزایش قیمتها کار را به جایی رساند که خودروهای وارداتی خود تعیینکننده قیمت شدند و حالا این بازار محدود خودرو افسار قیمتگذاری و حیاتش را خود در اختیار گرفته است. حد متوسط ریزش 40 درصد جالب اینجاست که فعالان بازار هم منتظر کاهش قیمت هستند به طوری که نعمتالله کاشانی نسب، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی پایتخت میگوید: «اگر دلار تا مرز ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان ریزش کند، قیمت کاذب خودروهای خارجی دستکم تا ۴۰ درصد فرو خواهد ریخت . وی تاکید میکند معاملات به طور کلی قطع است. یعنی هیچکس خودرو نمیخرد، دلالها هم به قیمت قبل خریدهاند و باید ارزانتر بفروشند، به همین دلیل مقاومت میکنند و بازار قفل است.» وی افزود: دلالها میخواهند به همان قیمت که خریدهاند بفروشند، کسی هم به آن قیمت نمیخرد وقتی دلار ریزشی است،کسی جرات خرید ندارد چون فکر میکند ممکن است روز بعد ارزانتر بخرد و همینطور هم هست. قیمتهای اعلامی شاید مثل قبل باشد که برای آن هم خریداری وجود ندارد. به گفته وی در یکی دو ماه اخیر که قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسید معامله انجام نمیشد و قیمتها روی کاغذ تغییر میکرد؛ اما دیروز اگر قیمت ارز به زیر ۲۵ هزار تومان رسید، در بازار خودرو اتفاقاتی افتاد. در عین حال بازار در شوک قیمتهاست و رسما تاثیر نهایی هنوز مشخص نیست. در همین حال فعالان بازار پیشبینی میکنند که خودروهای در محدوده ۱۱۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان مستعد ریزش ۱۰ میلیون تومانی قیمت، خودروهای در محدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان آماده ریزش تا ۱۵ میلیون تومان و خودروهای گرانتر مستعد ریزش بالاتر قیمتها هستند، اما به نظر میرسد به دلیل شرایط خاص حاکم بر بازار شرایط چندان آماده خرید و فروش نباشد. توسعه ایرانی
|
نکات و اصول ساخت و طراحی پاورپوینت آموزش ساخت پاورپوینت (راهنمای مبتدیان از صفر تا صد) بهترین مدلهای دستکش بوکس با قیمت روز و خرید اینترنتی ۲۵ مدل اجاق سفری ارزان و سبک با قیمت روز و خرید اینترنتی راهنمای خرید ساز تمپو (داربوکا) ارزان و با کیفیت+ قیمت روز آموزش پاورپوینت – درج نماد و واژه های هنری، پیوند، ایجاد دکمه چگونه یک پاورپوینت عالی برای ارائه بسازیم؟ (آموزش کامل) |
خودروهایی مناسب برای آخرالزمان! | ||||
مجموعه: دنیای خودرو صنعت خودروسازی چیزی بیشتر از یک قرن قدمت دارد و در طول این مدت شاهد خودروهای رنگ و وارنگ زیادی بودهایم که هر کدام برای کاری ساخته شدهاند. این خودروها نیازهای روزمره مردم را پاسخ میدهند و روی آنها برای تفریح و گردش نیز میتوان حساب باز کرد. اما زمانی که شرایط سخت و دشوار شود روی خودروهای معمولی بهرغم تمامی پیشرفتها و امکاناتی که دارند نمیتوانید حساب باز کنید و بهتر است سراغ خودروهایی برویم که نسبت به خودروهای معمولی حرفهای بیشتری در شرایط سخت برای گفتن دارند. این خودروها توانمندیهای بسیار بیشتری دارند و حتی برای حوادث سخت و دشوار و رانندگی در مسیرهای بسیار ناهموار نیز مناسب هستند. اما از آنجایی که کمتر شاهد شرایط سخت و دشوار هستیم خودروهای جانسخت و مقاوم نیز نسبت به خودروهای معمولی کمتر ساخته میشوند. در این بین باز هم خودروهایی وجود دارند که در شرایط سخت و دشوار خم به ابرو نمیآورند و به قول معروف برای آخرالزمان ساخته شدهاند. از آنجایی که مشاهده این خودروها و بررسی اطلاعات فنی آنها خالی از لطف نیست در ادامه با هم به خودروهایی که برای آخرالزمان ساخته شدهاند نگاهی خواهیم داشت. آوتوروس شامان ۸*۸ تقریباً تمامی خودروهایی که تاکنون مشاهده کردهایم ۴ چرخ دارند اما داستان آوتوروس شامان (Avtoros Shaman) فرق میکند و با یک خودروی هشت چرخ طرف هستیم که به پیشرانهای توربوشارژ با ۱۷۰ اسببخار مجهز شده است. نیروی این پیشرانه از طریق سیستم انتقال قدرت پیشرفتهای که در آوتوروس شامان تعبیه شده است به هشت چرخ بزرگ این خودرو منتقل میشود. این خودرو مصرف نسبتاً بهینهای نیز دارد و با یک گالون بنزین حدود ۱۹ کیلومتر مسافت را پشتسر میگذارد. به این ترتیب در شرایط سخت و دشوار که احتمالاً فراهم کردن بنزین دردسرهای زیادی دارد روی آوتوروس شامان میتوانید حسابباز کنید. باک این خودرو چیزی حدود ۲۷۰ لیتر ظرفیت دارد و به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی میتوان گفت آوتوروس شامان با یک باک پر مسافتی بیشتر از ۱۳۰۰ کیلومتر را طی میکند و راننده و سرنشینان این خودرو را تاجایی که امکان دارد ا شرایط سخت بدون هیچ توقفی خارج میکند. لندروور کاتبرتسان کابین این لندروور همان کابینی است که در لنروور سال ۱۹۵۸ شاهد آن بودهایم اما به لحاظ فنی و امکانات بعید میدانید تمامی لندروورهای که تاکنون ساخته شدهاند حریف لندروور کاتبرتسان (Land Rover Cuthbertson) باشند. این خودرو به لحاظ قدرت حرفهای زیادی برای گفتن دارد و بعید میدانیم مانعی وجود داشته باشد که بتواند جلوی لندروور کاتبرتسان را بگیرد. اما روی سرعت این خودرو نمیتوانید حساب زیادی باز کنید چرا که این لندروور عجیب و مقاوم تنها با سرعت ۳۱ کیلومتر در ساعت حرکت میکند. به این ترتیب میتوان لندروور کاتبرستان را خودروی مناسبی برای شرایط سخت و دشواری دانست که برای خارج شدن از این شرایط عجلهای نداشته باشد، در غیر این صورت با سرعت آهستهای که این لندروور دارد بعید میدانیم در زمان مناسب بتواند سرنشینان را از مهلکه نجات دهد. جی.پی.وی کلنل ۸*۸ خودروهای معمولی ممکن است در جادهها حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشند اما بیشتر این خودروها در عبور از رودخانههای خروشان و صخرههای بلند و ارتفاع کم میآورند و نمیتوان انتظار زیادی از خودروهای معمولی برای عبور از مناطق صعبالعبور داشت. به این ترتیب اگر به دنبال بهترین خودرو برای عبور از مسیرهای سنگلاخی و رودخانههای عمیق میگردید میتوانیم به شما خودروی جی.پی.وی کلنل ۸*۸ را معرفی کنیم. این خودرو قدرت زیادی نیز دارد و نه تنها ظاهر آن شبیه به یک نفربر نظامی است بلکه قدرت جی.بی.وی کلنل با یک تانک نظامی برابری میکند. جالب است بدانید این خودروی قدرتمند بدون اینکه خم به ابروی خود بیاورد دیواری با ضخامت ۳۰ سانتیمتر را از هم میشکافد و حتی سیل هم نمیتواند جلوی حرکت جی.پی.وی کلنل را بگیرد. باربوس ۸۵۰ باشمی در نگاه اول به این خودرو شکل و شمایل مرسدسبنز ای.ام.جی جی ۶۳ در ذهن شما تداعی میشود و اگر چنین شباهت را تشخیص داده باشید باید برای شما بگوییم که اشتباه نکردهایم و باربوس ۸۵۰ باشمی (Brabus 850 Buscemi Edition)، از روی مرسدسبنز ای.ام.جی ساخته شده است. این خودرو در کنار استقامت و قدرت، زیبایی و امکانات داخلی شیک و جذابی نیز دارد و همین امر هم باعث شده تا باربوس ۸۵۰ باشمی چیزی حدود ۴۶۰ هزار دلار قیمت داشته باشد. به این ترتیب از لحاظ قیمت میتوان گفت باربوس ۸۵۹ باشمی یکی از اشرافیترین خودروهایی است که برای آخرالزمان میتوانید روی آن حساب باز کنید. اگر به دنیای خودرو علاقه داشته باشید احتمال دارد استیو باشمی را بشناسید، وی یکی از طراحان حرفهای خودرو است و ید طولایی در شخصیسازی بهترین خودروهای دنیا دارد. باربوس ۸۵۰ باشمی نیز ساخت دست این طراح افسانهای است و یک پیشرانه با ظرفیت ۶.۰ لیتر از نوع V8 را در این خودرو شاهد هستیم. این پیشرانه ۸۵۰ اسببخار نیرو در اختیار راننده قرار میدهد تا با یکی از قدرتمندترین شاسیبلندهای مقاوم و جانسخت دنیا طرف باشیم. با چنین پیشرانهای بدیهی است که باربوس ۸۵۰ باشمی سرعت چشمگیری نیز داشته باشد و این خودرو با سرعتی حدود ۲۶۰ کیلومتر در ساعت سرنشینان را از شرایط سخت و دشوار خارج میکند. اینکاس سنتری ام.پی.وی این خودرو ممکن است بهلحاظ ظاهری شباهتهای زیادی با تانک نداشته باشد اما به لحاظ امکانات فنی از یک تانک قدرتمند چیزی کم ندارد. اینکاس سنتری ام.پی.وی به لحاظ ابعاد نیز یک خودروی بسیار بزرگ است و حدود ۶ متر طول دارد. چنین ابعادی باعث شده سرنشینان به راحتی داخل خودرو قرار بگیرند و فضای بسیاری خوبی را در داخل این خودرو تجربه کنند. اینکاس سنتری ام.پی.وی در برابر تمامی حوادث طبیعی و غیر طبیعی مقاوم است و تاب توان گلوله و بمب را نیز دارد. این خودرو تجربه شیرینی برای رانندگی نیز دارد و صندلی راننده در ارتفاع مناسبی قرار میگیرد تا دید کاملی از محیط اطراف در اختیار راننده قرار بگیرد. در اینکاس سنتری ام.پی.وی یک پیشرانه ۶.۷ لیتری تعبیه شده است و این متور ۳۹۵ اسببخار نیرو تولید میکند تا با نهایت سرعت از میان سختترین شرایط عبور کند. نیروی تولید شده توسط پیشرانه اینکاس سنتری ام.پی.وی به چهار چرخ خودرو منتقل میشود و این موارد باعث شده تا در نیروهای نظامی نیز این خودرو به خدمت گرفته شود. جیپ رانگلر ویلیس جیگر کارز اگر به تسلیحات نظامی علاقه داشته باشید حتماً به خوبی میدانید که طراحیهای زیبایی را نیز در سلاحها و وسایل نقلیه شاهد هستیم. این جیپ رانگلر نیز از همین طراحی بهره گرفته و یک پیشرانه ۳.۶ لیتری از نوع V6 را در این خودرو شاهد هستیم. پیشرانه این خودرو چیزی حدود ۲۸۵ اسببخار نیرو در اختیار راننده قرار میدهد و بر خلاف سایر خودروهایی که در این فهرست دیدیم و ظاهری عجیب و غریب دارند با جیپ رانگلری طرف هستیم که توسط جیگِر کارز ( Geiger Cars) طراحی شده و ظاهر زیبا و جذابی دارد. جالب است بدانید این خودرو به لحاظ تعداد تولید نیز یک خودروی کاملاً خاص و نایاب است و جیگر کارز تنها ۱۰ دستگاه از آن تولید کرده است. همین امر باعث شده تا جیپ رانگلر ویلیس جیگر کارز به لحاظ ارزش نیز قیمت گزافی داشته باشد و با قیمتی نزدیک به ۷۰ هزار دلار در بازارهای جهانی معامله شود. تکنو ایمپالس راکت زد این خودرو ممکن است ظاهری فضایی و عجیب و غریب داشته باشد اما مطمئن باشید با یک خودروی جانسخت طرف هستیم که در شرایط دشوار راننده را هرگز تنها نمیگذارد، تکنو ایمپالس راکت زد سرعت بسیار کمی دارد و به یک پیشرانه ۲.۵ لیتری با ظرفیت ۸۲ اسببخار مجهز است. این خودرو توسط روسها تولید شده است و نیروی پیشرانه آن به چهار چرخ منتقل میشود. جالب است بدانید در کنار تمامی فناویهای پیشرفتهای که در این خودرو به خدمت گرفته شده است، فناوری بادکردن خودکار لاستیکها بیشتر از همه به چشم میخورد. تکنو ایمپالس راکت زد دید وسیعی از فضای روبرو در اختیار راننده قرار میدهد و خودرویی تمامعیار برای پشتسر گذشتن هرگونه شرایط سخت و دشوار است. هنسی ولوسیراپتور ۶*۶ بعضی از طراحان خودرو بر این باور هستند که چهار چرخ برای خودروهای جانسخت کفایت نمیکند و این خودروها باید هشت یا دستکم شش چرخ داشته باشند. در این زمینه میتوان به هنسی ولوسیراپتور (Hennessey VelociRaptor)، اشاره کرد. این خودروی جانسخت از پیشرانهای از نوع V6 بهره میبرد که ۳.۵ لیتر ظرفیت دارد. این پیشرانه میزان ۶۰۰ اسببخار نیرو در اختیار راننده قرار میدهد و بعید میدانیم مسیری وجود داشته باشد که هنسی لوسیراپتور نتواند از آن عبور کند. چنین ویژگیهایی باعث شده تا این خودروی جانسخت قیمت گزافی هم داشته باشد و ۳۰۰ هزار دلار در بازارهای جهانی معامله شود. تورساس پراتوریان این خودرو نیز مانند سایر خودروهایی که در این فهرست به آنها اشاره کردیم مسیرهای صعبالعبور را به راحتی پشتسر میگذارد اما تورساس پراتوریان (Torsus Praetorian)، نسبت به سایر خودورهای این فهرست یک ویژگی بسیار جالب توجه دارد و با خودرویی طرف هستیم که به راحتی ۳۵ سرنشین را در خود جای میدهد تا انسانهای بیشتری را از خطرهای سخت و دشوار نجات دهد. تورساس پراتوریان پیشرانهای قدرتمند با ظرفیت ۶.۹ لیتر دارد و این موتور چیزی حدود ۲۳۹ اسببخار نیرو در اختیار راننده قرار میدهد. این خودروی جانسخت به یک بکسل بسیار قدرتمند و پیشرفته نیز مجهز است و سرعتی حدود ۱۲۰ کیلومتر در ساعت دارد. منهارت ام.اچ.ایکس ۶ دِرت وقتی صحبت از خودروهای جان سخت به میان میآید بعید میدانیم برند بی.ام.و به فکر شما برسد اما جالب است بدانید نسخهای جانسخت از یکی از خودروهای بی.ام.و را شاهد هستیم که اتفاقاً ظاهر بسیار شیک و جذابی دارد و تجهیزات داخل این خودرو نیز کاملاً اشرافی و لاکچری است. این خودرو زیبایی خاصی دارد اما امکانات آن تنها به این ختم نمیشود و با یک پیشرانه بسیار قدرتمند در آن طرف هستیم که ۸۸۸ اسببخار نیرو دارد و در سختترین شرایط راننده و سرنشینان را از مهلکه بهدر میبرد. نیسان ۳۷۰ زد.کی.آی وقتی صحبت از رانندگی در شرایط سخت به میان میآید همیشه به راندن در مسیرهای سنگلاخی یا عبور از روخانههای عمیق فکر میکنیم، خوشبختانه تمامی خودروهای این فهرست به خوبی از چنین مسیرهایی عبور میکنند اما وقتی پای برف و بوران در میان باشد حتی جانسختترین خودروها نیز در میان برف گیر میکنند. اینجاست که نیسان ۳۷۰ زد.کی.آی به کمک میآید و ادعای این را دارد که از میان برف و کولاک به راحتی عبور میکند. یک پیشرانه ۳.۷ لیتری از نوع V6 را در این خودرو شاهد هستیم که ۳۲۸ اسببخار نیرو تولید میکند. این موارد باعث شده تا نیسان ۳۷۰ زد.کی.آی به خودرویی تمامعیار برای گذر از سردترین و برفیترین روزهای زمستان تبدیل شود. لازم به ذکر است این خودرو در حال حاضر از جانب نیسان بهصورت مفهومی ساخته شده و تنها در نمایشگاه شیکاگو رخ نشان داده است اما بدون شک اگر از چنین ایدهای استقبال شود شاهد تولید انبوه آن خواهیم بود. تانک رضوانی شرایط سخت و دشواری در بیشتر مواقع از جانب طبیعت پیش روی انسانها قرار میگیرد اما گاهی اوقات نیز انسانهای برای هم دردسر درست میکنند و جنگ و درگیری انسان را در شرایطی قرار میدهد که به خودروهایی مقاوم در برابر بمب و گلوله نیاز پیدا میکند. تانک رضوانی برای همین کار ساخته شده است و یک پیشرانه هِلکت (Hellcat) از نوع V8 در این خودرو حضور دارد. چنین پیشرانهای ۷۰۷ اسببخار نیرو تولید میکند و این خودرو در کنار بدنه ضدگلوله از شیشههای مقاوم در برابر آتش و گلوله نیز بهره میبرد. مقاومت تانک رضوانی از چیزی که فکرش را بکنید بیشتر است و این خودرو حتی در برابر موشکهای بالیستیک نیز دوام میآورد. قابلیت دید در شب، سیستم تعلیق تقویت شده، امکان مشاهده محیطی که دود آنرا فرا گرفته باشد را میتوان از دیگر ویژگیهای تانک رضوانی دانست. کاملاً مشخص است چنین قابلیتهایی برای مشتری ارزان تمام نمیشود و با خودرویی طرف هستیم که تادندان مسلح شده قیمتی حدود ۳۰۰ هزار دلار دارد. پارتیزان وان ممکن است ظاهر این خودرو در نگاه نظر شما را جلب نکند اما جالب است بدانید با یک خودروی بسیار مقاوم و جانسخت طرف هستیم که سازنده آن به اندازهای از پارتیزان وان مطمئن است که این خودرو را با صد سال گارانتی بهفروش میرساند. پارتیزان وان نه تنها از مسیرهای سنگلاخ و صخرههای عظیم عبور میکند بلکه این خودرو کاملاً ضدگلوله ساخته شده و غیرقابل نفوذ است. جالب اینجاست که پارتیزان وان برای انتقال با هلیکوپتر نیز استقامت خوبی دارد و انداختن آن از ارتفاع پایین توسط هلیکوپتر هیچ مشکلی برای پارتیزان وان ایجاد نمیکند. با این حساب میتوان گفت پارتیزان وان برای آخرالزمان طراحی شده و راننده و سرنشینان را در این شرایط سخت بدون شک تنها نخواهد گذاشت. پالوی لیبرتی مشخص نیست در مسیرهای سخت و دشوار چه موانعی پیشروی راننده قرار میگیرد و به همین منظور پالوی لیبرتی (Pal-V Liberty)، درواقع خورویی است که روی زمین حرکت میکند و بهعنوان یک خودروی پرنده در هوا نیز پرواز میکند. پالوی لیبرتی دو سرنشین را در خود جای میدهد و با سرعت ۱۸۰ کیلومتر در هوا به پیش میرود. البته این خودروی پرنده قیمت کمی هم ندارد و نسخه پایه آن با قیمتی حدود ۴۰۰ هزار دلار بهفروش میرسد و نسخههای پیشرفتهتر آن قیمتهای بیشتری نیز دارند. تویوتا لندکروز اف.جی ۴۰ هاترود این خودرو مخصوص رانندگی در صحراهای گرم و سوزان طراحی شده است و مهندسین طراح آن چیزی نزدیک به ۱۲ هزار ساعت، وقت را صرف ساخت تویوتا لندکروز اف. جی ۴۰ هاترود کردهاند. در نتیجه با یک خودروی کاملاً اختصاصی برای صحرا طرف هستیم که پیشرانه قدرتمندی از نوع V8 دارد و ۳۰۰ اسببخار نیرو تولید میکند. با این حساب میتوان گفت تویوتا لندکروز اف.جی ۴۰ هاترود ممکن است در مسیرهایی که صخرههای عظیمی دارند حرفی برای گفتن نداشته باشد اما مطمئن باشید این خودرو در گرمترین صحراهای دنیا نیز رانندهاش را تنها نمیگذارد. در این قسمت به انتهای فهرست خودروهایی رسیدیم که برای آخرالزمان طراحی شدهاند و هیچ مانعی نمیتواند جلوی آنها را بگیرد. در پایان پیشنهاد میکنیم اگر شما هم به خودروهای جانسخت و مقاوم علاقه دارید و اطلاعات خوبی از خودروهایی میدانید که از هر مانعی عبور میکنند، در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را در جریان اطلاعات مفید خود قرار دهید. برترینها
|